Μαθητές

Μαθητές

Δευτέρα 28 Μαρτίου 2011

Παιχνίδια των αρχαίων Ελλήνων

Στην αρχαία Ελλάδα υπήρχαν παιχνίδια για παιδιά αλλά και για ενήλικες.
Για τα παιδικά παιχνίδια στην αρχαία Ελλάδα υπάρχουν πληροφορίες στο έργο "Ονομαστικόν" του λεξικογράφου Πολυδεύκη(2ος αιώνας Π.Χ.), σε αγγειογραφικές πα-ραστάσεις, καθώς και στους κλασικούς συγγραφείς.
Πολλά παιδικά παιχνίδια είχαν αγωνιστικό χαρακτήρα και άλλα ήταν ατομικά ή ομαδικά. Παιχνίδια για ενήλικες ήταν η πεττέα ή πεσσία(είδος ντάμας), που αναφέρεται από τον Πλάτωνα.
Υπήρχαν αγώνες πετεινών και άλλων πτηνών (κυρίως στην Αθήνα) και ο κότταβος, που ήταν η κατάληξη κάθε συμποσίου. Ο κότταβος ήταν ένα είδος μαντείας που γινόταν με το υπόλοιπο του κρασιού, που το έριχναν σε μια λεκάνη. Σιγά σιγά έχασε τον αρχικό χαρακτήρα του και έγινε ένα είδος αγωνίσματος.
Εκτός από τα παραπάνω παιχνίδια, στην αρχαιότητα ήταν γνωστά και τα ενόργανα παιχνίδια (αθύρματα)., που πραγματοποιούνταν με τη χρήση οργάνων. Τέτοια παιχνίδια χρησιμοποιούνταν από πολύ παλιά στην Άπω Ανατολή, στην Κίνα, στην Ιαπωνία και σε άλλες χώρες.
Οι συγγραφείς της εποχής εκείνης αναφέρουν επίσης τον τροχό ή κρίκο (στεφάνι), τις κόρες (κούκλες), τα κρόταλα ή σείστρες (κουδουνίστρες), τα σφαιρίδια (βόλοι), το στρόβιλο ή βέμβιξ (σβούρα) κ.α.
Αναφέρονται επίσης οι πλαγγόνες ή νευρόσπαστα ή αλλιώς δάγυνα, που κουνούσαν τα χέρια και τα πόδια τους, οι αστράγαλοι(κότσια, βασιλιάδες), η σφαιρομαχία, που στους αρχαίους Έλληνες ήταν παιχνίδι σφαίρισης και ειδικότερα είδος πυγμαχίας, στην οποία οι πυγμάχοι έφεραν σφαίρες με καλύμματα, τα επισφαίρια ή επίσφαιρα. Χρησιμοποιούσαν επίσης για παιχνίδια ομοιώματα ζώων και πτηνών.
Όλα αυτά κατασκευάζονταν από πηλό, μέταλλο, κερί και άλλα υλικά.
Σε αρχαίους τάφους βρέθηκαν διάφορα παιχνίδια από αυτά που συνήθιζαν να θάβουν μαζί με τους νεκρούς.
Τα ομαδικά παιχνίδια κατείχαν στην αρχαία Ελλάδα σημαντική θέση και τα αντιμε¬τώπιζαν ως μέσο ψυχαγωγίας και ξεκούρασης. Τα καλλιέργησαν και ανέπτυσσαν σε μεγάλο βαθμό τις διανοητικές τους ικανότητες.
Πρώτοι οι Έλληνες κατανόησαν την αξία των ομαδικών παιγνιδιών και τα είχαν εντάξει στο πρόγραμμα αγωγής των παιδιών.
Για τα μωρά, παιχνίδι στην αρχαιότητα ήταν η «σείστρα»(μεταλλικές κουδουνίστρες), τα τόπια, στεφάνια, βέργες και σβούρες.
Άλλα παιχνίδια:η «χάλκη μυία»=τυφλόμυγα, η «ακινητίδα»=αγαλματάκια, η «απόρραξης» που παιζόταν από δέρματα ζώων, η «μυίνδα»ή αλλιώς «φυγίνδα»ή «αποδιδρασκίνδα» σημερινός κρυφτός. Άλλο παιχνίδι ήταν η «χυτρίνδα» που ένα παιδί πα-ρίστανε τη χύτρα και ένα άλλο στηρίζοντας το αριστερό του χέρι σ’ αυτόν που παρί-στανε τη χύτρα, γυρνούσε γύρω γύρω ο φύλακας. Νικητής ήταν όποιος άγγιζε τη χύτρα χωρίς να τον χτυπήσει ο φύλακας. Σήμερα το λέμε «γύρω γύρω».Άλλο παιχνίδι ήταν ο «ασκωλιασμός» σημερινό «ασκί», είδος ακροβασίας. Ο «αστραγαλισμός»ήταν παιχνίδι με ζάρια, πεσσούς, κύβους ή «κόττα=κότσια=αστράγαλοι μικρών μηρυκα-στικών . Τα «μονά ζυγά» παιζόταν με ξηρούς καρπούς, ενώ τα «πεντόλιθα»ήταν πολύ αγαπητό στα κορίτσια και παιζόταν με κότσια ή πετραδάκια μέσα στο σπίτι. Η «αντισφαίριση» σήμερα κατάγεται από το αρχαίο ελληνικό παιχνίδι «σφαιριστική», που παιζόταν με μια μεγάλη ελαφριά μπάλα και αποτελούσε παιχνίδι αναψυχής μεταξύ συγγενών.

Η Ιστορία του μπάσκετ



Ήταν ένα κρύο και βροχερό χειμωνιάτικο απόγευμα του 1891 όταν ο Καναδός Τζιμ Νέισμιθ, ο νεαρός γυμναστής του Κολεγίου Σπρίνκγφιλντ της Μασαχουσέτης, καθόταν προβληματισμένος στο γραφείο του. Σκεφτόταν πώς θα μπορούσε να δημιουργήσει ένα παιχνίδι για να παίζουν οι μαθητές του σε κλειστό χώρο και ταυτόχρονα να είναι ενδιαφέρον και θεαματικό. Η ώρα περνούσε κι άρχισε ν' απογοητεύεται. "Άδικα πονοκεφαλιάζω", είπε και εκνευρισμένος πέταξε στο καλάθι των σκουπιδιών ένα τσαλακωμένο χαρτί, που όση ώρα σκεφτόταν, το ταλαιπωρούσε στα χέρια του.
Το χάρτινο μπαλάκι μπήκε στο καλάθι και τότε ο Νέισμιθ, σαν να χτυπήθηκε από ηλεκτρικό ρεύμα. Πετάχτηκε όρθιος. Χτύπησε τα χέρια του και φώναξε σαν νέος Αρχιμήδης: "Εύρηκα". Η ενστικτώδης κίνηση που έκανε, του έδωσε την ιδέα πάνω στην οποία θα στήριζε το παιχνίδι.
Ο Νέισμιθ είχε σπουδάσει θρησκευτικά, αλλά τον κέρδισε ο αθλητισμός γιατί, όπως έλεγε κι ο ίδιος, "πιο εύκολα μπορώ να επηρεάσω τους νεαρούς να γίνουν Χριστιανοί μέσω του αθλητισμού, παρά με το κήρυγμα".
Ο επικεφαλής του αθλητικού τμήματος στο Σπρίνγκφιλντ είχε προετοιμάσει τον Νέισμιθ. Του επίστησε την προσοχή ότι οι μαθητές του ήταν "επαναστάτες", ότι οι παλιές ασκήσεις γυμναστικής τους άφηναν παντελώς αδιάφορους κι ότι έπρεπε να βρεθεί ένα νέο παιχνίδι που να τους αποσπάσει το ενδιαφέρον.
Ο οραματιστής Νέισμιθ σκεφτόταν: "θα είναι παιχνίδι με μπάλα, αλλά όχι ποδόσφαιρο που είναι επικίνδυνο. Οι παίκτες δεν θα μπορούν να τρέχουν με την μπάλα, άρα δεν θα γίνονται τάκλιν, άρα δεν θα υπάρχουν τραυματισμοί".
Το επόμενο πρόβλημα ήταν και το πιο βασικό. Πώς το παιχνίδι θα γινόταν ανταγωνιστικό.
Δηλαδή πώς θα σκόραραν οι παίκτες. Σκέφτηκε να βάλει ένα κουτί στο πάτωμα και να έριχναν εκεί οι παίκτες την μπάλα, αλλά αυτό ήταν ανέφικτο, καθώς οι αμυντικοί θα στέκονταν μπροστά και το παιχνίδι θα γινόταν τραχύ.
Έτσι αποφάσισε να βάλει τα κουτιά να κρέμονται πάνω από τα κεφάλια των παικτών.
Το επόμενο μέλημα του ήταν να βρει την κατάλληλη μπάλα. Αυτή του αμερικανικού ποδοσφαίρου ήταν εύκολο να κουβαληθεί από τους παίκτες και έτσι αποφάσισε ότι η μπάλα του ποδοσφαίρου ήταν η πιο κατάλληλη.
Το πρωί ο Νέισμιθ βρήκε τον κ. Στέμπινς, επιστάτη του κολεγίου και του ζήτησε δύο κουτιά.
Ο επιστάτης απάντησε αρνητικά, αλλά είπε στον Νέισμιθ ότι έχει δύο καλάθια από ροδάκινα να του δώσει.
Ο Νέισμιθ πήρε τα καλάθια και τα κρέμασε στο μπαλκόνι του γυμναστηρίου, είχε ύφος 3 μέτρα και 5 εκατοστά. Αυτό το ύψος έχουν μέχρι και σήμερα τα καλάθια του μπάσκετ.
Στις 11.30 ο Νέισμιθ περίμενε τους μαθητές του να τους παρουσιάσει το νέο παιχνίδι. Νωρίτερα τους είχε δείξει κι άλλα παιχνίδια, αλλά οι μαθητές του τα απέρριψαν, γελώντας ειρωνικά.
Η αγωνία του νεαρού καθηγητή ήταν μεγάλη. "Ει, άλλο ένα νέο παιχνίδι" φώναξε ένας μαθητής, μόλις μπήκε στο γυμναστήριο.
"Δοκιμάστε κι αυτό και αν δεν σας αρέσει, δεν θα σας παρουσιάσω ποτέ κανένα άλλο" είπε ο Τζιμ.
Στη συνέχεια χώρισε τους 18 μαθητές του σε δύο ομάδες των 9 ατόμων και έβαλε τους δύο αρχηγούς να σταθούν στη μέση του γηπέδου. Πέταξε την μπάλα ψηλά ανάμεσα τους. Ήταν το πρώτο τζάμπολ.
Οι δύο νέοι πήδηξαν να διεκδικήσουν την μπάλα και ... ήταν γεγονός: το πρώτο παιχνίδι μπάσκετ είχε αρχίσει. Οι παίκτες, αφού δεν μπορούσαν να τρέχουν κρατώντας την μπάλα στα χέρια, άρχισαν να αλλάζουν πάσες και να προσπαθούν να τη βάλουν στο καλάθι.
Έκαναν αυτό που κάνουν σήμερα εκατομμύρια άνθρωποι σ' ολόκληρη τη γη. Έπαιζαν το πιο συναρπαστικό από όλα τα σπορ, αυτό που μαγνητίζει στις μέρες μας όλο τον κόσμο.
Τα γέλια και οι φωνές των μαθητών του Νέισμιθ αντηχούσαν στο παλιό γυμναστήριο. Οι παίκτες, φορώντας μακρύ παντελόνι και μπλούζα, απολάμβαναν το νέο παιχνίδι και ο Νέισμιθ τους κοιτούσε γεμάτος περηφάνια.
Μετά από μισή ώρα παιχνιδιού κι ενώ είχε μπει ένα μόνο καλάθι, οι μαθητές ήταν εξουθενωμένοι, αλλά ευτυχισμένοι. Το "μικρόβιο" του μπάσκετ τους είχε κατακτήσει για τα καλό.
Ρώτησαν το γυμναστή τους πότε θα μπορούσαν να ξαναπαίξουν αυτό το υπέροχο παιχνίδι. Έπαιζαν συχνά στη συνέχεια.
Τον Ιανουάριο του 1892, όταν οι μαθητές γύρισαν από τις διακοπές των Χριστουγέννων, άρχισαν να δίνουν αγώνες με τα γειτονικά σχολεία που κι αυτά είχαν αρχίσει να παίζουν το νέο παιχνίδι.
Τα πρώτα ματς της εποχής έληγαν συνήθως με 3-2 ή με 2-1. Το κάθε καλάθι μετρούσε ένα πόντο.
Το Μάρτιο της ίδιας χρονιάς, διοργανώθηκε στο Σπρίνγκφιλντ το πρώτο τουρνουά μπάσκετ. μεταξύ των μαθητών του κολεγίου. Διάφορες γυναίκες που παρακολουθούσαν τους αγώνες από το μπαλκόνι πρότειναν να παίξουν κι αυτές. Μόλις τελείωσαν οι αγώνες των αντρών, οι γυναίκες μπήκαν στο γήπεδο και έπαιξαν. Ήταν ένα πρωτόγνωρο θέαμα, καθώς φορώντας μακριά φουστάνια προσπαθούσαν να τρέξουν και να βάλουν την μπάλα στο καλάθι. Δεν το κατάφεραν, αλλά μην ξεχνάμε ότι αυτό που μετράει στον αθλητισμό είναι η προσπάθεια.
Την άνοιξη, το παιχνίδι μεταφέρθηκε έξω. Εκεί έστησαν δύο σιδερένιους πασσάλους και κρέμασαν σ' αυτούς τα καλάθια. Το μπάσκετ είχε ανοίξει τις πόρτες του και είχε ξεκινήσει για να κατακτήσει τον κόσμο.
Μια μέρα ένας φοιτητής, ονόματι Φρανκ Μάχαν, επισκέφτηκε τον Νέισμιθ στο γραφείο του. 
-"Δρ. Νέισμιθ, πώς σκοπεύετε να ονομάσετε το νέο παιχνίδι;", τον ρώτησε.
 
Ο Νέισμιθ απάντησε ότι δεν είχε αποφασίσει ακόμη για το όνομα του παιχνιδιού.
-"Να το πούμε Νέισμιθ - μπολ", πρότεινε ο Μάχαν.
 
-"Αυτό το όνομα θα σκότωνε κάθε παιχνίδι", απάντησε γελώντας ο καθηγητής.
-"Τότε γιατί να μην το πούμε μπάσκετ - μπολ; Εξάλλου παίζεται με δυο καλάθια και μια μπάλα", αντιπρότεινε ο νεαρός.
 
Ο Νέισμιθ πετάχτηκε επάνω, έδωσε το χέρι του στον μαθητή του και του είπε:
-"Μπράβο, αυτά είναι το όνομα που του αξίζει".
 
Το ωραιότερο παιχνίδι του κόσμου είχε βρει το όνομα του. Ο Τζιμ Νέισμιθ ήταν ο πατέρας του και ο Φρανκ Μάχαν ο νονός του.
* το κέιμενο είναι από το βιβλίο "Ενας αιώνας Μπάσκετ" του Τάκη Ευσταθίου
 www.basket.gr/eok/history/basket.asp

Κυριακή 27 Μαρτίου 2011

Θέατρο και κινηματογράφος



Τόσο ο κινηματογράφος όσο και το θέατρο μας προσφέρουν απόλαυση και ψυχαγωγία, το καθένα με διαφορετικό τρόπο.
Στο θέατρο γοητευόμαστε από το θεατρικό λόγο, μαγευόμαστε από το θέαμα και την μουσική. Υπάρχει σχέση ανάμεσα στους ηθοποιούς και το κοινό, πολλές φορές έρχονται σε άμεση επαφή, δηλαδή συζητούν μεταξύ τους. Στο κινηματογράφο βέβαια, αυτό δεν γίνεται.
Στο θέατρο υπάρχουν ορισμένα σκηνικά για κάθε παράσταση ενώ στον κινηματογράφο απεριόριστες τεχνολογικές δυνατότητες που αξιοποιούνται για να γίνει το θέαμα πιο μαγευτικό.
Ακόμη στο θέατρο επικεντρώνεται κανείς περισσότερο στους ηθοποιούς και στον τρόπο που εκφράζονται, ενώ στον κινηματογράφο εντυπωσιάζεται από τα εφέ, από την περιπέτεια και από την δράση της ταινίας.

Οικονόμου Κατερίνα

Πέμπτη 17 Μαρτίου 2011

FAST FOOD: Ο εχθρός της υγείας μας!


Δυστυχώς στις μέρες μας τα fast food τα οποία διατίθενται στα ταχυφαγεία είναι η εύκολη, η γρήγορη και η φθηνή λύση στην οποία καταφεύγει ο περισσότερος κόσμος. Τι κρύβεται όμως πίσω από τα ελκυστικά αυτά τρόφιμα για μικρούς και μεγάλους;
Πρώτον, τα τρόφιμα όπως οι πατάτες και τα ψωμάκια, τα οποία χρησιμοποιούνται στα ταχυφαγεία είναι κατεψυγμένα και χαμηλής ποιότητας. Δεύτερον, τα λαχανικά δεν πλένονται καλά με αποτέλεσμα να μένουν πάνω τους τα χημικά και οι επικίνδυνες ουσίες από το ράντισμα και εμείς με τη σειρά μας να τις καταναλώνουμε. Τρίτον, τα γεύματα τηγανίζονται σε λάδι χαμηλής ποιότητας, το οποίο έχει ξαναχρησιμοποιηθεί πολλές φορές και σε σκεύη που έχουν φθαρεί από το χρόνο και από τη χρήση. Τέταρτον, το εμφιαλωμένο νερό που πωλείται σε πλαστικά μπουκάλια ζεσταίνεται στα φορτηγά κατά τη μεταφορά του με αποτέλεσμα το πλαστικό ( επομένως και το νερό μέσα σε αυτό ), να γίνεται επικίνδυνο. Ακόμη, περιέχει καρκινογόνα συντηρητικά, που είναι ανθυγιεινά. Τέλος, το κρέας είναι χαμηλής ποιότητας και περιέχει πρόσθετες ουσίες γεύσης που χρησιμοποιούνται προκειμένου να το διατηρήσουν αρκετές μέρες αναλλοίωτο.
Καλό είναι να υιοθετήσουμε όλοι την μεσογειακή διατροφή και να γυρίσουμε την πλάτη στα fast food γιατί η υγεία είναι το πιο πολύτιμο αγαθό στη ζωή μας.

Μαρίνα Ξουλίδου

Κινηματογράφος ή θέατρο;

Η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει τη ζωή όλων των ανθρώπων καθώς και τη διασκέδασή τους. Ελάχιστοι είναι αυτοί που προτιμούν να βγουν, λόγω κακής ψυχολογίας ή από έλλειψη χρημάτων.
Με τον κινηματογράφο και το θέατρο διασκεδάζομε, επικοινωνούμε, αποκτούμε γνώσεις. Έτσι την διασκέδαση δεν πρέπει να τη στερούμαστε διότι είναι ένας τρόπος εξόδου από τα καθημερινά προβλήματα και το στρες. Οι περισσότεροι άνθρωποι προτιμούν τον κινηματογράφο, γιατί η διασκέδαση είναι οικονομικότερη σε σχέση με το θέατρο, που αποτελεί επίσης έναν άλλο τρόπο ψυχαγωγίας. Επίσης σημαντικό ρόλο παίζει και η βόλτα μετά τη ταινία ή τη θεατρική παράσταση. Για παράδειγμα θα προτιμήσουμε να καταφύγουμε σε ένα εμπορικό κέντρο μετά τη ταινία ή την παράσταση, για να κάνουμε βόλτα στα καταστήματα και να μαγευτούμε από τις βιτρίνες ή θα σχολιάσουμε την ταινία ή το θεατρικό δρώμενο σε κάποιο καφέ της πόλης .
Η παρακολούθηση της ταινίας με τρισδιάστατα γυαλιά κάνει την ταινία βέβαια, πιο ζωντανή, αισθανόμαστε πως βρισκόμαστε κι εμείς μέσα και ότι όλα είναι αληθινά.
Οι προβολές των ταινιών είναι ένα άλλο πλεονέκτημα για το οποίο προτιμούν οι άνθρωποι τον κινηματογράφο, καθώς είναι πολλές και μας δίνεται η ευκαιρία να επιλέξουμε την κατάλληλη ώρα. Τέλος ο κινηματογράφος είναι μια βιομηχανία παραγωγής ταινιών. Οι ταινίες κάθε χρόνο είναι επίκαιρες ,περιέχουν μελλοντικά στοιχεία, επιστημονικές ανακαλύψεις και είναι χρήσιμα για μας.

Καλλιόπη Παπουτσή

Κινηματογράφος και Θέατρο

Αρκετές διαφορές αλλά και ομοιότητες διακρίνονται ανάμεσα στο υπερθέαμα που σου χαρίζει ο κινηματογράφος και την παραστατικότητα του θεάτρου. Οι διαφορές μπορεί να είναι άλλοτε φανερές άλλοτε όχι.
Το θέαμα στο θέατρο διαφέρει από αυτό του κινηματογράφου, καθώς στο θέατρο τα δρώμενα διαδραματίζονται εκείνη τη στιγμή ενώ στο κινηματογράφο έχουν γυριστεί μέρες ή και μήνες πριν την προβολή. Επίσης, στο θέατρο τα σκηνικά είναι χειροποίητα ή κατασκευασμένα ειδικά για την ταινία, ενώ στον κινηματογράφο οι ηθοποιοί μπορεί να ταξιδεύουν από τόπο σε τόπο για κάθε σκηνή. Η σημαντικότερη όμως διαφορά είναι ότι στο θέατρο, οι σκηνές και η μουσική δεν είναι μονταρισμένες αλλά ζωντανές και το δύσκολο σημείο είναι ότι οι ηθοποιοί, αν κάνουν ένα λάθος ή δεν κάνουν κάτι σωστά, δεν μπορεί να διορθωθεί. Οι ταινίες που παίζονται στον κινηματογράφο διατίθενται κάποιες φορές δωρεάν στο διαδίκτυο ή μπορούμε να τις αγοράσουμε αλλά και να τις νοικιάσουμε, ώστε να τις δούμε πολλές φορές, ενώ στο θέατρο οι παραστάσεις είναι μοναδικές.
Παρά τις διαφορές οι ομοιότητες είναι ότι και στα δύο υπάρχει χρέωση για την είσοδο του καθενός στο χώρο. Υπάρχει επίσης και πληθώρα ταινιών ή παραστάσεων, μόνο που στο θέατρο μια καλή παράσταση, με πωλήσεις, μπορεί να παιχτεί και συνεχόμενες χρονιές.
Παρ' όλ' αυτά, νομίζω πως οι ενήλικες προτιμούν το θέατρο από το σινεμά, γιατί τους προσφέρει την αίσθηση της πραγματικότητας και της ζωντάνιας στις σκηνές που παρακολουθούν.

Φωτεινή Μούτσιου-Τουλούμη

Θέατρο και κινηματογράφος




Ο κινηματογράφος και το θέατρο παίζουν σημαντικό ρόλο στη ζωή των ανθρώπων εδώ και αρκετά χρόνια. Ειδικά το θέατρο έχει τις ρίζες του στα βάθη των αιώνων.
Στις μέρες μας και τα δυο είναι τρόποι διασκέδασης και ψυχαγωγίας. Και στις δύο περιπτώσεις παρακολουθούμε έργο στο οποίο πρωταγωνιστούν ηθοποιοί, ενώ κυρίαρχος είναι και ο σκηνοθέτης. Υπάρχουν όμως πολλοί συντελεστές όπως σεναριογράφος, ηχολήπτες, μακιγιέρ και άλλοι επαγγελματίες, που έχουν συνεργαστεί για να παράγουν το επιθυμητό αποτέλεσμα. Το έργο παίζεται σε ειδική αίθουσα στην οποία μπαίνουμε, αφού προηγουμένως πληρώσουμε το απαραίτητο εισιτήριο.
Ωστόσο, υπάρχουν και κάποιες διαφορές οι οποίες καθιστούν τον κινηματογράφο και το θέατρο δύο διαφορετικές μορφές τέχνης και ψυχαγωγίας. Στο θέατρο το εισιτήριο είναι πιο ακριβό και η ειδική αίθουσα στην οποία θα παιχτεί το έργο αποτελείται από θέσεις και μια σκηνή, πίσω από την οποία βρίσκονται τα παρασκήνια. Αντίθετα, στον κινηματογράφο το εισιτήριο είναι σχετικά φθηνό και η ειδική αίθουσα περιλαμβάνει θέσεις και μια μεγάλη οθόνη στην οποία προβάλλεται το έργο. Ακόμη, στον κινηματογράφο υπάρχει δυνατότητα διαφόρων οπτικών και ακουστικών εφέ, τα οποία περιλαμβάνουν και την προβολή 3D, ενώ στο θέατρο παρόμοιες δυνατότητες είναι περιορισμένες και πολλές φορές είναι αδύνατο να πραγματοποιηθούν. Επιπλέον, μια θεατρική παράσταση την βλέπεις μια μόνο φορά, ενώ μια κινηματογραφική ταινία προβάλλεται αρκετές φορές και υπάρχει η δυνατότητα αγοράς του αντίστοιχου DVD. Επιπρόσθετα, στο θέατρο οι ηθοποιοί πρέπει να δώσουν το επιθυμητό αποτέλεσμα μέσα σε συγκεκριμένες σκηνές και σε περιορισμένο χρόνο, ενώ στον κινηματογράφο υπάρχει η δυνατότητα λήψης πολλών σκηνών και πολλές φορές, ώσπου το αποτέλεσμα να είναι ικανοποιητικό. Τέλος, στο θέατρο η παράσταση είναι ζωντανή και σε περίπτωση λάθους ενός ηθοποιού, θα πρέπει ο ίδιος να το καλύψει, ώστε να μην υπάρξει διακοπή και να μην γίνει το λάθος αντιληπτό από τους θεατές. Αντίθετα, στον κινηματογράφο οι σκηνές μπορούν να δεχτούν μεγάλη επεξεργασία με τη βοήθεια του μοντάζ και άλλων τεχνολογικών εφαρμογών.
Σήμερα οι άνθρωποι προτιμούν τον κινηματογράφο περισσότερο και έχουν παραμερίσει κατά κάποιον τρόπο το θέατρο από τη ζωή τους. Σε αυτό τους οδηγεί ο σύγχρονος τρόπος ζωής, ο οποίος έχει επιφέρει αλλαγή των προτύπων, των αξιών και της κουλτούρας. Στην συγκεκριμένη προτίμηση, συντελούν ακόμη ο οικονομικός παράγοντας και η ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας.

Μαρίνα Ξουλίδου

Τετάρτη 16 Μαρτίου 2011

Ιλιάδα και Οδύσσεια

users.uoa.gr/~nektar/arts/tributes/omhros/index.htm

Μπορείτε να διαβάσετε όλη την Ιλιάδα και την Οδύσσεια στην παραπάνω ηλεκτρονική διεύθυνση!

Δευτέρα 14 Μαρτίου 2011

Διατροφή και χαμηλό εισόδημα

Ποια επίδραση έχει η φτώχεια στη διατροφή μας και πώς επηρεάζει το χαμηλό εισόδημα τις διατροφικές μας επιλογές; Όπως βλέπουμε οι περισσότερες πληθυσμιακές ομάδες με χαμηλό εισόδημα «οδηγούνται» σε μια μη ισορροπημένη διατροφή. Οι οικογένειες που δεν έχουν πολλά χρήματα αδυνατούν να αγοράσουν προϊόντα υψηλής ποιότητας διότι είναι πολύ ακριβά και έτσι καταφεύγουν σε προϊόντα πιο χαμηλής ποιότητας, που είναι συχνά ανθυγιεινά και παχυντικά. Αυτό με τη σειρά του συμβάλλει στη δημιουργία αρκετών ασθενειών, όπως καρδιαγγειακές δυσλειτουργίες, παχυσαρκία, διαβήτης και υπέρταση. Επίσης η φτώχεια αλλάζει και τις διατροφικές μας επιλογές. Αν για παράδειγμα τρώγαμε στο σπίτι ή σε κάποιο εστιατόριο, τώρα προτιμάμε να τρώμε στα ταχυφαγεία που προσφέρουν πιο φτηνό , νόστιμο αλλά πιο ανθυγιεινό φαγητό. Όλοι οι άνθρωποι όμως πρέπει να τρέφονται σύμφωνα με την μεσογειακή διατροφή που προσφέρει όλα τα θρεπτικά συστατικά, χωρίς να κοστίζει πολύ ακριβά !!!

Στέλιος Πέγιος

Διατροφή!

Η διατροφή του ανθρώπου είναι σημαντική για την υγεία και την ανάπτυξή του, γι' αυτό στο πέρασμα του χρόνου έχει δημιουργήσει και την μαγειρική τέχνη. Ο άνθρωπος έχει ανάγκη να τρέφεται με κρέας, που προσφέρει πρωτεΐνες αλλά και σαλάτες, φρούτα, όσπρια, ψάρια, ξηρούς καρπούς κ.α. Πολλές φορές βέβαια λόγω οικονομικών δυσκολιών αλλάζει διατροφικές συνήθειες., Επίσης και εξαιτίας των γρήγορων ρυθμών που του επιβάλλει η δουλειά του τρέφεται συχνά με πρόχειρα και έτοιμα γεύματα, τα οποία δεν προσφέρουν την ενέργεια που απαιτεί ο οργανισμός του. Παρατηρούμε λοιπόν σήμερα ότι αντιμετωπίζουμε προβλήματα παχυσαρκίας και κακής υγείας λόγω διατροφής. Οι οικονομικές δυσκολίες οδηγούν πολλούς ανθρώπους να τρέφονται με μεγάλες ποσότητες ζυμαρικών, λιπαρών κρεάτων και ψωμιού, με αποτέλεσμα η υγεία τους να βρίσκεται σε κακή κατάσταση λόγω της ανθυγιεινής διατροφής. Η άποψη μου είναι ότι σήμερα ο άνθρωπος πρέπει να κάνει τους κατάλληλους συνδυασμούς τροφών για να παίρνει ο οργανισμός του τις κατάλληλες (σωστές)θρεπτικές ουσίες. Δεν πρέπει να υπερβάλει στις ποσότητες τροφής που τρώει, πρέπει να τρέφεται με μεγάλη ποικιλία τροφών, ώστε στον οργανισμό του να μη λείπει καμία σημαντική θρεπτική ουσία.

Φωτεινή Μούτσιου Τουλούμη

Κινηματογράφος =επικοινωνία

Οι άνθρωποι παρακολουθώντας τηλεόραση και μέσα στο στενό περιβάλλον του σπιτιού τους απομονώνονται και κλείνονται στον εαυτό τους, καθώς δεν έχουν την δυνατότητα να επικοινωνήσουν με περισσότερους ανθρώπους. Το κινηματογραφικό έργο, από την άλλη πλευρά, επειδή το βλέπουμε μόνο του και όχι όπως στη τηλεόραση, που βλέπουμε πολλές φορές τη μια ταινία πίσω από την άλλη, εντυπώνεται καλύτερα στο μυαλό μας. Με την τηλεόραση δεν συμβαίνει το ίδιο, αφού εκεί τα επεισόδια διαδέχονται γρήγορα το ένα το άλλο. Επίσης ανάμεσα στο πλήθος το αίσθημα μοιράζεται κι αυτό αποτελεί μια μορφή επικοινωνίας. Μια ταινία στον κινηματογράφο θα την σχολιάσουμε, θα την συζητήσουμε και θα μας μείνει για καιρό στο υποσυνείδητο.

Μαρίνα Νταλάκου

Κινηματογράφος=μαγεία

Ο κινηματογράφος είναι μια μεγάλη οθόνη που εξελίχθηκε με ραγδαίο ρυθμό. Ο κινηματογράφος κάνει την ταινία πιο ζωντανή, κερδίζει τον θεατή και επίσης προβάλλει την ταινία με τέτοιο τρόπο με τον οποίο δεν θέλεις να τελειώσει. Παρέες, ζευγάρια, οικογένειες καταφεύγουν στις κινηματογραφικές αίθουσες με σκοπό να ψυχαγωγηθούν, να ανακαλύψουν κόσμους μαγικούς με πολλή φαντασία
και αγάπη. Τέλος από ορισμένες ταινίες και από τον κινηματογράφο μαθαίνουμε νέα πράγματα, νέους τρόπους διασκέδασης, μπορούμε να κρίνουμε σωστά τον κόσμο γύρω μας, να καταλάβουμε την αξία των αγαθών που υπάρχουν στο κοινωνικό μας περιβάλλον. Έτσι δεν σπαταλάμε τον χρόνο μας παρακολουθώντας ασήμαντες σειρές ή ασήμαντα προγράμματα στην τηλεόραση.

Καλλιόπη Παπουτσή

Κινηματογράφος=διασκέδαση

Ο κινηματογράφος είναι ένα είδος διασκέδασης για πολλούς ανθρώπους. Η αίσθηση της μεγάλης οθόνης και της σκοτεινής αίθουσας σου προσφέρει μια μαγεία. Αντίθετα από τον κινηματογράφο η τηλεόραση αποτελεί ένα μέσο προσβάσιμο σε όλους τους ανθρώπους. Εκεί κάθε εταιρεία προσπαθεί να διαφημίσει και να πουλήσει τα προϊόντα της. Συχνά οι παραγωγές από τις ταινίες είναι φθηνές, γι' αυτό το θέαμα που μας προσφέρεται συχνά δεν είναι και τόσο ποιοτικό. Η απεριόριστη χρήση της τηλεόρασης προκαλεί επίσης και σοβαρά προβλήματα για την υγεία μας. Από την άλλη μεριά ο κινηματογράφος είναι μια αφορμή για να ξεφύγουμε από τους γρήγορους ρυθμούς της καθημερινότητας και να χαλαρώσουμε. Αν και θα έπρεπε το κόστος της εισόδου σ' αυτόν να είναι χαμηλότερο, κάτι τέτοιο δεν ισχύει. Αντίθετα αν μπεις στην διαδικασία να βγεις βόλτα και να πας στο σινεμά, αναγκαστικά θα ξοδέψεις αρκετά χρήματα. Παρ' όλ' αυτά ο κινηματογράφος αποτελεί ένα τρόπο διασκέδασης που συνεχίζεται από παλιά μέχρι σήμερα χωρίς οι άνθρωποι να χάνουν το ενδιαφέρον τους γι' αυτόν.
Φωτεινή Μούτσιου Τουλούμη

Κινηματογράφος =έξοδος

Οι άνθρωποι θεωρούν τον κινηματογράφο μια αφορμή για έξοδο από το σπίτι.
Προτιμάμε τον κινηματογράφο παρά την τηλεόραση, διότι στον κινηματογράφο μας μαγεύει η μεγάλη οθόνη, ο στερεοφωνικός ήχος και ότι μας ταξιδεύει στο μαγικό κόσμο της ταινίας η σκοτεινή ατμόσφαιρα που επικρατεί. Στην τηλεόραση από την άλλη, όταν βλέπουμε μια ταινία, μας ενοχλούν οι διακοπές για διαφημίσεις και οι ενοχλητικοί θόρυβοι του σπιτιού. Οπότε όταν θέλουμε να δούμε μια ταινία και να την απολαύσουμε προτιμάμε να πάμε στον κινηματογράφο.

Στέλιος Πέγιος

Κινηματογράφος =ψυχαγωγία

Στις μέρες μας οι άνθρωποι συνηθίζουν να βλέπουν ταινίες στον κινηματογράφο και στην τηλεόραση. Και οι δυο τρόποι μπορούν να προσφέρουν ψυχαγωγία, όμως ο κινηματογράφος θεωρείται ένας πιο επίσημος και διασκεδαστικός τρόπος για να παρακολουθήσεις μια ταινία. Στον κινηματογράφο μπορείς να δεις την ταινία στην μεγάλη οθόνη, με πολύ καλή ανάλυση και κάποιες φορές με δυνατότητα 3D, κάτι που είναι αδύνατο να κάνεις στο σπίτι. Επίσης μια βόλτα στον κινηματογράφο είναι μια έξοδος με φίλους, που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί μια μεγάλη περίσταση ή εμπειρία. Αντίθετα η παρακολούθηση ταινίας στο σπίτι είναι μια μονότονη διαδικασία, καθώς δεκάδες ταινίες προβάλλονται καθημερινά στην τηλεόραση. Ωστόσο η ταινία στο σπίτι σε κάνει να νιώθεις πιο ζεστά και οικεία κατά την διάρκεια της προβολής. Ακόμα πιο σημαντικό είναι το οικονομικό εισόδημα του καθενός, καθώς το σινεμά έχει εισιτήριο, ενώ η ταινία στο σπίτι είναι δωρεαν. Ως αποτέλεσμα οι οικονομικά ασθενέστερες κοινωνικές τάξεις προτιμούν να δουν μια ταινία στο σπίτι παρά στο σινεμά.
Αποστόλης Ξεσφίγγης

Σάββατο 12 Μαρτίου 2011

Συζυγίες, φωνές και διαθέσεις

Συζυγία και φωνή Το ρήμα αποτελείται από το θέμα και την κατάληξη (π.χ. γράφ-ω).
Με βάση τις καταλήξεις τα ρήματα χωρίζονται σε δύο συζυγίες:
• στην α΄ συζυγία ανήκουν τα ρήματα που έχουν κατάληξη -ω, π.χ. δέν-ω
• στη β΄ συζυγία ανήκουν τα ρήματα που έχουν κατάληξη -ώ, π.χ. γελ-ώ
Τα ρήματα α΄συζυγίας στο α΄πρόσωπο της οριστικής του ενεστώτα ενεργητικής φωνής τονίζονται στην παραλήγουσα (π.χ. λύνω) και στο ίδιο πρόσωπο της παθητικής φωνής τονίζονται στην προπαραλήγουσα (π.χ. λύνομαι). Τα ρήματα β΄συζυγίας στο α΄πρόσωπο της οριστικής του ενεστώτα ενεργητικής φωνής τονίζονται στη λήγουσα (π.χ. αγαπώ) και στο ίδιο πρόσωπο της παθητικής φωνής τονίζονται στην παραλήγουσα (π.χ. αγαπιέμαι).
Με βάση τις καταλήξεις τα ρήματα χωρίζονται επίσης σε δύο φωνές:
• στην ενεργητική φωνή ανήκουν τα ρήματα που έχουν κατάληξη -ω ή -ώ, π.χ. βλέπ-ω μιλ-ώ
• στην παθητική φωνή ανήκουν τα ρήματα που έχουν κατάληξη -μαι, π.χ. κρύβο-μαι
Πολλά ρήματα σχηματίζουν και τις δύο φωνές (π.χ. ανοίγω-ανοίγομαι, γράφω-γράφομαι, θεραπεύω-θεραπεύομαι), ενώ άλλα μόνο μία από τις δύο (π.χ. αμφιβάλλω, αναπνέω, διστάζω, παθαίνω, σκοντάφτω – αγωνίζομαι, αστειεύομαι, κοιμάμαι, σκέφτομαι, υποψιάζομαι, φοβάμαι, χρειάζομαι).
Κάθε φωνή έχει δύο συζυγίες (π.χ. η ενεργητική φωνή περιλαμβάνει ρήματα σε -ω και -ώ). Η δεύτερη συζυγία κάθε φωνής χωρίζεται σε δύο τάξεις ανάλογα με τις καταλήξεις που παίρνουν στον ενικό του ενεστώτα της οριστικής, όπως φαίνεται στον πίνακα που ακολουθεί στην επόμενη σελίδα.

ΦΩΝΗ Ενεργητική Παθητική
-ω -μαι
ΣΥΖΥΓΙΑ α΄ β΄ α΄ β΄

ΤΑΞΗ α΄ β΄ α΄ β΄


ΚΑΤΑΛΗΞΕΙΣ -ω -άω,-ώ -ώ -ομαι -ιέμαι –ούμαι


γράφω αγαπάω,ώ αργώ τρέφομαι αγαπιέμαι στερούμαι
γράφεις αγαπάς αργείς τρέφεσαι αγαπιέσαι στερείσαι
γράφει αγαπάει αργεί τρέφεται αγαπιέται στερείται
γράφουμε (αγαπά) αργούμε τρεφόμαστε αγαπιόμαστε στερούμαστε
γράφετε αγαπούμε αργείτε τρέφεστε αγαπιέστε στερήστε
γράφουν (αγαπάμε) αργούν τρέφονται αγαπιούνται στερούνται
αγαπάτε
αγαπούν
αγαπάν(ε)

 Διάθεση
Διάθεση είναι ο τρόπος με τον οποίο το ρήμα «διατίθεται» σε σχέση με το υποκείμενό του, δηλαδή φανερώνει αν το υποκείμενο ενεργεί ή παθαίνει κάτι ή αν βρίσκεται σε κάποια κατάσταση.
Οι διαθέσεις του ρήματος είναι τέσσερις: ενεργητική, παθητική, μέση και ουδέτερη:
• Ενεργητική διάθεση έχουν τα ρήματα που φανερώνουν ότι το υποκείμενο κάνει κάτι, ενεργεί, π.χ. τρέχω, γράφω
Τα ρήματα ενεργητικής διάθεσης συνήθως βρίσκονται στην ενεργητική φωνή.
• Παθητική διάθεση έχουν τα ρήματα που φανερώνουν ότι το υποκείμενο παθαίνει κάτι, δέχεται δηλαδή το αποτέλεσμα μιας ενέργειας,
π.χ. φωτίζομαι (από τον ήλιο), λιώνω (από τη ζέστη)
Τα ρήματα παθητικής διάθεσης συνήθως βρίσκονται στην παθητική φωνή.
• Μέση διάθεση έχουν τα ρήματα που φανερώνουν ότι το υποκείμενο είναι ο δράστης και ο αποδέκτης μιας ενέργειας, δηλαδή κάνει κάτι και ταυτόχρονα δέχεται το αποτέλεσμα της ενέργειας αυτής,
π.χ. λούζομαι (λούζω τον εαυτό μου), ντύνομαι (ντύνω τον εαυτό μου)

Τα ρήματα μέσης διάθεσης συνήθως βρίσκονται στην παθητική φωνή.
• Ουδέτερη διάθεση έχουν τα ρήματα που φανερώνουν ότι το υποκείμενο βρίσκεται απλώς σε μια κατάσταση, ούτε ενεργεί ούτε παθαίνει κάτι, π.χ. κοιμάμαι, πεινάω.



Οδυσσέας






ΟΔΥΣΣΕΑΣ
Ο Οδυσσέας, ο γιος του Λαέρτη, ήταν ο βασιλιάς της Ιθάκης. Δεν είχε δεσμευτεί με όρκο στον Τυνδάρεο και είναι αλήθεια ότι προσπάθησε να αποφύγει τη συμμετοχή του στην εκστρατεία, γιατί υπήρχε χρησμός ότι θα γυρνούσε είκοσι χρόνια μετά ολομόναχος. Για το λόγο αυτόν προσποιήθηκε τον τρελό, το τέχνασμά του αποκαλύφτηκε από τον Παλαμήδη κι από εκείνη τη στιγμή αποφάσισε να συμβάλει με όλες του τις δυνάμεις στην επιτυχία της εκστρατείας.
Ο Οδυσσέας έφερε μαζί του στην Τροία δώδεκα καράβια. Οι Αχαιοί όμως υπολόγιζαν πιο πολύ σ' αυτόν τον ίδιο και στην πολύπλευρη προσωπικότητά του και όχι στη στρατιωτική του δύναμη. Συγκέντρωνε στο πρόσωπό του τον άνθρωπο των λόγων και των έργων μαζί. Ο Όμηρος δεν κάνει οικονομία στους κολακευτικούς χαρακτηρισμούς για τον Οδυσσέα. Χρησιμοποιεί μάλιστα μερικά επίθετα αποκλειστικά για τον Οδυσσέα. Τον χαρακτηρίζει πολυμήχανο, καρτερικό, πολύβουλο, πολυπαινεμένο. Ο Οδυσσέας είναι ο άνθρωπος που δίνει τη σίγουρη λύση, κάθε φορά που οι Αχαιοί βρίσκονται σε αδιέξοδο ή αντιμετωπίζουν ένα δύσκολο πρόβλημα. Η εξαιρετική ευστροφία και εφευρετικότητα του Οδυσσέα ήταν γνωστή ήδη πριν ξεκινήσει ο πόλεμος. Ο Οδυσσέας έβγαλε τον Τυνδάρεο από τη δύσκολη θέση, όταν τον συμβούλεψε να δεσμευτούν οι αμέτρητοι μνηστήρες της Ελένης με όρκο ότι θα τιμωρούσαν όποιον επιχειρούσε να την αρπάξει από τον εκλεκτό της. Αυτός είναι που ξεσκέπασε τον Αχιλλέα, που κρυβόταν ντυμένος γυναικεία στην αυλή του Λυκομήδη στη Σκύρο. Και βέβαια, ο Οδυσσέας ερμήνευσε σωστά το χρησμό και γιάτρεψε τον Τήλεφο με σκουριά από το κοντάρι του Αχιλλέα.
Αλλά και στη διάρκεια του πολέμου ο Οδυσσέας είναι ο κατάλληλος άνθρωπος για λεπτές αποστολές.
Αυτός ανέλαβε να δώσει πίσω στον πατέρα της τη Χρυσηίδα και με τα κατάλληλα λόγια να εξευμενίσει την οργή του κατά των Αχαιών. Ο Οδυσσέας είναι που πηγαίνει στον οργισμένο Αχιλλέα μαζί με τον Φοίνικα και τον Αίαντα, για να μετριάσουν κάπως το θυμό του.
Και φυσικά ο Οδυσσέας πήγε μαζί με τον Διομήδη στο στρατόπεδο των Τρώων για κατασκοπία και πρόκληση δολιοφθορών. Η δυσκολότερη ίσως αποστολή όμως που ανέλαβε ο Οδυσσέας ήταν, όταν, προσπαθώντας να αποφύγουν τον πόλεμο πριν από την έναρξη των εχθροπραξιών, πήγε μαζί με τον Μενέλαο στην Τροία, ζητώντας να τους δώσουν πίσω την Ελένη και τους κλεμμένους θησαυρούς. Μόνο χάρη στην παρέμβαση του Αντήνορα έσωσαν τότε τις ζωές τους.
Σ' όλες του τις προσπάθειες είχε φύλακα και προστάτη τη θεά Αθηνά. Ακόμη και στους επιτύμβιους αγώνες για τον Πάτροκλο τον βοηθάει να νικήσει στον αγώνα δρόμου κάνοντας τον Αίαντα το Λοκρό να γλιστρήσει και να πέσει.
Ο Οδυσσέας είναι μεταξύ των άλλων και ένας από τους πιο αντρειωμένους πολεμιστές. Στις μάχες σκοτώνει αρκετούς Τρώες, ενώ κάποια στιγμή κινδύνεψε σοβαρά να χάσει τη ζωή του, όταν τον περικύκλωσαν έξι εχθροί. Ένας μάλιστα από αυτούς τον πλήγωσε στο πλευρό, χάρη στην παρέμβαση της Αθηνάς όμως όχι πολύ σοβαρά. Τελικά σώθηκε από τον Μενέλαο και τον Αίαντα. Παρά το τραύμα του παρέμεινε στο πεδίο της μάχης, για να εμψυχώσει μαζί με τους άλλους πληγωμένους αρχηγούς, τον Αγαμέμνονα και τον Διομήδη, τους συντρόφους που εξακολουθούσαν να πολεμούν.? Μόνο ο Δία?ς κατάφερε κάποτε να σπείρει τον τρόμο στην καρδιά του, με αποτέλεσμα να αγνοήσει τις φωνές του Διομήδη να τρέξουν να βοηθήσουν τον Νέστορα που κινδύνευε άμεσα να σκοτωθεί από τον Έκτορα.
Τέλος, ο Οδυσσέας ήταν αρκετά φιλότιμος και ψυχωμένος. Έτσι, δεν ανέχεται να αμφισβητεί κανείς τη γενναιότητά του. Ακόμη και τον ίδιο τον αρχιστράτηγο τον βάζει στη θέση του, όταν εκείνος τόλμησε να τον κατηγορήσει για δειλία, επειδή δεν πρόλαβε να παρατάξει εγκαίρως το στρατό του.
Εξάλλου ο Οδυσσέας είναι ο μοναδικός από τους Αχαιούς ηγεμόνες που τολμά να αντιμιλήσει στο λυσσασμένο για εκδίκηση Αχιλλέα, που μόλις έχει μάθει για το θάνατο του Πάτροκλου. Ενώ ο Αχιλλέας θέλει να βγει με άδειο στομάχι στο πεδίο της μάχης, ο Οδυσσέας του τονίζει πως η μοίρα του πολεμιστή είναι ακριβώς αυτή: Μόλις θάψει τους συντρόφους του και τους κλάψει, να φάει και να πιει για να στυλωθεί, για να έχει δυνάμεις να συνεχίσει τον αγώνα και να εκδικηθεί για τους νεκρούς συντρόφους.



Η Οδύσσεια αναλυτικά

http://www.mythologia.8m.com/odisia1.html

Όσα θα θέλαμε να ξέρουμε για την ιστορία της Οδύσσειας αναλυτικά!

Ιστοσελίδα για την αρχαία ελληνική γλώσσα

Ας ελαφρύνουμε το ιστολόγιο από τα "αρχαία ελληνικά". Το υλικό επομένως των αρχαίων θα το βρείτε στην παρακάτω ιστοσελίδα:
sites.google.com/site/archaiaagymnasiou/
"αρχαία ελληνικά α΄ γυμνασίου"(υπάρχει και σύνδεσμος στο "εκπαιδευτικά κι όχι μόνο":