Μαθητές

Μαθητές

Παρασκευή 15 Απριλίου 2011

Εξεταστέα ύλη για το σχολικό έτος 2010-2011



Αρχαία ελληνική γλώσσα (Αρχαία από πρωτότυπο)
         Ενότητες:3η ,4η ,6η ,7η ,11η :Α,Β,Γ
         Ενότητες:2η ,10η :Α,Β
         Ενότητα:5η :Β,Γ
         Ενότητες 8η :1, 9η

Αρχαία ελληνική γραμματεία (Αρχαία από μετάφραση)
         Εισαγωγή: Α:1,3,4,6,7,8
         Ραψωδία α: στίχοι:1-25, 26-108, 109-173, 174-360, 361-497
         Ραψωδία ε: στίχοι: 1-165, 166-310, 311-420, 421-552
         Ραψωδία ι: στίχοι:240-512, 513-630
         Ραψωδία ν: στίχοι:210-494
         Ραψωδία π: στίχοι:185-336

Νεοελληνική γλώσσα
         Ενότητα1 η: Α,Β,Γ,Δ,Ε
         Ενότητα2 η: Γ,Δ,Ε
         Ενότητα3 η: Α,Β,Γ
         Ενότητα5 η: Α,Β,Γ,Δ,Ε
         Ενότητα6 η: Α,Β,Γ,Δ,Ε
         Ενότητα8η: Α,Β,Γ,Δ,Ε

Ξεχασμένα παλιά παιχνίδια


ΔΕΙΤΕ: Τα ξεχασμένα παλιά μας παιχνίδια!


Παρακολουθώντας κανείς τα σημερινά παιδιά...
να βυθίζονται όλο και περισσότερο στους υπολογιστές, σε παιχνίδια που τα παρασύρουν μέσα σε πλασματικούς κόσμους και προσπαθούν να σκοτώσουν, να κυριεύσουν ή να κλέψουν με την βοήθεια
του φανταστικού και βρώμικου τις περισσότερες φορές ήρωά τους, σκέπτομαι την εποχή που ήμουν στην ηλικία τους και αλωνίζαμε τα σοκάκια του Θραψανού, παίζοντας με τα δικά μας παιχνίδια. Βέβαια, εάν αναλογιστούμε την μεγάλη χρονολογική διαφορά, η σύγκριση είναι αδύνατη και συνάμα αδόκιμη, όμως οι συνειρμοί έρχονται αυτόματα, ενώ οι απορίες των παιδιών για αυτά τα παιχνίδια τους δημιουργούν χαμόγελα και... συμπάθεια. Προσδοκώντας λοιπόν να παρουσιάσω στα σημερινά παιδιά, τα ξεχασμένα και χαμένα στον χρόνο παιχνίδια, αλλά και με την φιλοδοξία να τα φέρω στη θύμηση αυτών που τα έπαιζαν, σχεδίασα κάποια απο αυτά ενω κάποια άλλα απλά τα καταγράφω παρακάτω. Απο τα χαρακτηριστικά στοιχεία της εποχής εκείνης (αναφέρομαι στα τέλη της δεκαετίας του 60 έως περίπου τα τέλη του 70) ήταν ότι τα πιό αγαπημένα παιχνίδια ήταν αυτά που τα φτιάχναμε μόνοι μας αφού η κατασκευή τους, η συνεχής τροποποίηση και τελειοποίησή τους αποτελούσε απο μόνη της το μεγαλύτερο ίσως παιχνίδι. Βέβαια ορισμένα απο αυτά ήταν επικίνδυνα -χωρίς να ξεχνάμε ότι και εμείς δεν ήμασταν άγιοι-, ενώ σε κάποια άλλα ο αγώνας πολλές φορές δεν ήταν απλά για την νίκη αλλά και για την διατήρηση της σωματικής μας ακεραιότητας.

Παιχνίδια που τα φτιάχναμε μόνοι μας!


Δίχαλο- Σφεντόνα:

Ξύλινο, με πετσάκια και λάστιχο κλώνο ή σαμπρέλα. Επικίνδυνο και απαγορευμένο παιχνίδι που έφτιαχναν οι μεγαλύτεροι, αφού εύκολα κάποιος μπορούσε να τραυματιστεί πολύ σοβαρά εάν χτυπούσε στο πρόσωπο ή στο κεφάλι με τις πέτρες πουεκτοξεύανε. Το χρησιμοποιούσαν για να κυνηγήσουν πουλιά, αλλα και για να συναγωνιστούν στην σκοποβολή. Ενίοτε σπάγανε κανένα τζάμι.


Πατίνι με ρουλεμάν:

Η δυσκολία ήταν να βρεθούν τα ρουλεμάν. Απο κεί και πέρα υπήρχαν οι... ειδικοί που βοηθούσαν στην δύσκολη αυτή κατασκευή. Οι τελευταίες καλιτεχνικές πινελιές ήταν συνήθως μπεντόλιρες που μπροκώναμε στη φάτσα. Αγαπημένες πίστες ήταν οι αμαξωτές με ελαφρά κατηφόρα. Δύσκολα μπορεί να ξεχάσει κανείς την "τραβάγια" που έκαναν τα πατίνια στο κατήφορο.


Τσούρλι με μπαγκιονέτα:

Το φτιάχναμε απο πολύ χοντρό τέλι κρεβατίνας και για τροχό βρίσκαμε απο κανένα πεταμένο παιδικό καροτσάκι. Πολύ αγαπημένο παιχνίδι, καθώς διανύαμε με αυτό ατέλειωτα χιλιόμετρα ενώ για να δοκιμάζουμε την δεξιοτεχνία μας φτιάχναμε ειδικές "πίστες" αγώνων.



Τσούρλι με μεγάλο τροχό ή τσέρκι που τα κυλούσαμε με ένα σκέτο ξύλο. Ακολουθώντας τον γενικό κανόνα που έλεγε ότι οτιδήποτε ήταν στρογγυλό έπρεπε να κυλάει, βρίσκαμε και το αντίστοιχο εργαλείο. Εδώ τα πράγματα ήταν μάλλον απλά καθώς με ένα κομμάτι ξύλο το παιχνίδι ήταν έτοιμο.

Αετός της Καθαρής Δευτέρας. (Χαρταετός)

Τα βασικά στοιχεία για την κατασκευή του χαρταετου ήταν καλάμια απο την Περβόλα που τα σκίζαμε για να φτιάξουμε το σκελετό, σπάγγος, λαδόκολα για πανί που την κολάγαμε με κουρκούτι στο περιφερειακό σπάγγο, και εφημερίδες για ουρά. Αργότερα με την εφάνιση των έγρωμων χαρτιών οι κατασκευές έγιναν περίτεχνες και εντυπωσιακές και ανέμιζαν υπερήφανα στο γήπεδο.

Τα ομαδικά παιχνίδια:
Ποδόσφαιρο
Σκλαβάκια
Πόλεμο
Πετροπόλεμο
Χοστό ( Κρυφτό) (με μάνα ένα ντενεκέ)
Κάτω πά (μακρυά γαϊδούρα)
Ολυμπιακοί αγώνες

Τα παιχνίδια που παίζαμε στα πεζούλια:
Πεντόβολο
Ντάμα (απλή αλλα και υποχρεωτική)
Ποδοσφαιράκι
Σαλίγκαρο
Τρίλιζα
Βεζύρης (ξυλάς, βασιλιάς, ψωμάς, κλέφτης)

Τα "κοριτσίστικα" παιχνίδια:
Μήλα
Κουτσό (ή καλόγερο)
Σκοινάκι
Λάστιχο

Άλλα παιχνίδια:
Μπίλιες γυάλινες και σιδερένιες
Τάκα-τάκα
Το παιχνίδι αυτό το αποτελούσαν δυό μεγάλες κοκάλινες μπίλιες που κρεμότανε με λεπτό σχοινάκι απο ένα σιδερένιο κρίκο. Ο διαολεμένος θόρυβος που έκανε σε συνάρτηση με τα συχνά ατυχήματα που προκαλούσε το έκανε γρήγορα απαγορευμένο παιχνίδι.

Από τα παλιά παιχνίδια που χάθηκαν είναι και το σβουράκι, η "ρουλέτα του δρόμου" θα λέγαμε σήμερα. Βάλε 1, βάλε 2, πάρε 1, πάρε 2, βάλτε όλοι και πάρτα όλα.

Η πιό απλή και διαχρονική μορφή τυχερού παιχνιδιού βέβαια ήταν το κορώνα - γράμματα. Τα ποσά που εννοούμε όταν λέμε χρήματα ήταν πενηνταράκια, φράγκα (δραχμές), δίφραγγα, τάλιρα, δεκάρικα και κοσάρικα

ΤΡΕΙΣ...ΚΑΙ ΤΟ ΛΟΥΡΙ ΤΗΣ ΜΑΝΑΣ:

Τα παιδιά σχηματίζουν ένα κύκλο, καθισμένα γύρω από τη μάνα, που είναι ένα από τα μεγαλύτερα παιδιά. Εκείνη βγάζει τη ζώνη της ή ένα λουρί ή σχοινί και πρώτα σχηματίζει μ' αυτό διάφορα σχήματα, π.χ. ένα αχλάδι, ένα μήλο, ένα καλάθι κτλ. Τα άλλα πρέπει να μαντέψουν τι παριστάνει. Όποιο το βρει, του δίνει η μάνα το λουρί και τότε εκείνο έχει το δικαίωμα να σηκωθεί και να κυνηγήσει τ' άλλα παιδιά. Η μάνα μένει στη θέση της και κάθε τόσο φωνάζει: «Τρεις και το λουρί της μάνας! ». Εκείνος που κρατεί το λουρί, συνεχίζει το κυνήγι του κι αν κτυπήσει κανένα παιδί, τότε εκείνο βγαίνει απ' το παιχνίδι. Αν όμως η μάνα φωνάξει: «Τρεις και το λουρί της μάπας! », τότε αυτός που κυνηγάει, πρέπει αμέσως να γυρίσει πίσω και να παραδώσει το λουρί στη μάνα, αλλιώς τα άλλα παιδιά έχουν το δικαίωμα να τον πάρουν στο κυνήγι και να του πάρουν το λουρί και να αρχίσουν μ' αυτό να τον χτυπούν.


ΠΕΡΝΑ, ΠΕΡΝΑ Η ΜΕΛΙΣΣΑ:

Τα παιδιά, από 6 και πάνω, διαλέγουν από τα πιο μεγάλα, δυο μάνες και η κάθε μια παίρνει με λάχνισμα τον ήλιο ή το φεγγάρι. Οι 2 μάνες σχηματίζουν με τα χέρια τους μια καμάρα και στέκονται όρθιες στη μέση. Τα υπόλοιπα παιδιά σχηματίζουν μια γραμμή, το ένα πίσω απ' το άλλο, κρατημένα απ' τη μέση ή απ' τη ζώνη τους. Όπως έχουν σχηματίσει τη σειρά προχωρούν προς την καμάρα τραγουδώντας:

Περνά, περνά η μέλισσα
Με τα μελισσόπουλα
Και με τα παιδόπουλα!
Όταν φτάσουν μπρος την καμάρα οι 2 μάνες τα ρωτούν:
-Από πού ερχόσαστε;
-Από την Κόρινθο (π.χ.)
-Και τι έχετε φορτωμένα;
-Σύκα και σταφύλια (π.χ.)
-Περάστε μέσα.

Σηκώνουν λοιπόν τα χέρια τους και τα παιδιά περνούν κάτω από την καμάρα, βουίζοντας σαν τις μέλισσες. Την ώρα που είναι να περάσει το τελευταίο, οι 2 μανάδες κατεβάζουν τα χέρια τους και το κρατούν κι ύστερα το ρωτούν σιγά, ώστε να μην ακούσουν τα άλλα:

-Τι θέλεις, τον ήλιο ή το φεγγάρι;

Το παιδί θα πει τον ήλιο ή το φεγγάρι και τότε θα πάει πίσω απ' αυτή που πήρε τούτο το όνομα και θα πιαστεί απ' τη μέση της. Το παιχνίδι συνεχίζεται κατά τον ίδιο τρόπο, μόνο που κάθε φορά, τα παιδιά λένε ότι έρχονται από άλλο μέρος και φέρνουν διαφορετικά πράγματα, μέχρις ότου μοιραστούν όλες. Την τελευταία τη ρωτούν πια φανερά, αν θέλει τον ήλιο ή το φεγγάρι κι όταν διαλέξει πιάνεται, πίσω απ' όλα τα άλλα παιδιά. Τότε η μια μάνα βγάζει τη ζώνη της και την απλώνει στην άλλη και η κάθε μια τους κρατάει από μιαν άκρη και με τα παιδιά από πίσω της την τραβάει προς το μέρος της. Όποια πάρει την άλλη, νικάει.


ΔΕΝ ΠΕΡΝΑΣ ΚΥΡΑ ΜΑΡΙΑ:

Πιάνονται απ' το χέρι και σχηματίζουν κύκλο, ενώ ένα κορίτσι απ' τα μεγαλύτερα, η κυρα-Μαρία, στέκεται στη μέση. Αρχίζουν να γυρίζουν γύρω γύρω και τραγουδούν, ενώ η κυρα-Μαρία προσπαθεί να περάσει ανάμεσά τους.

Που θα πας κυρα-Μαρία, δεν περνάς δεν περνάς,
Που θα πας κυρα-Μαρία, δεν περνάς, περνάς!
-Θε να πάω εις τους κήπους δεν περνώ, δεν περνώ.
Θε να πάω εις τους κήπους δεν περνώ, περνώ!
-Τι θα κάνεις εις τους κήπους δεν περνάς, δεν περνάς
Τι θα κάνεις εις τους κήπους δεν περνάς, περνάς!
-Θα μαζέψω 2 βιολέτες δεν περνώ, δεν περνώ
Θα μαζέψω 2 βιολέτες δεν περνώ, περνώ!
-Τι θα κάνεις τις βιολέτες δεν περνάς, δεν περνάς
Τι θα κάνεις τις βιολέτες δεν περνάς, περνάς!
-Θα τις δώσω της καλής μου δεν περνώ, δεν περνώ
Θα τις δώσω της καλής μου δεν περνώ, περνώ!
-Και ποια είναι η καλή σου δεν περνάς, δεν περνάς
Και ποια είναι η καλή σου δεν περνάς, περνάς!
-Η καλή μου είν' (η Ελένη π.χ.) δεν περνώ, δεν περνώ
Η καλή μου είν' (η Ελένη π.χ.) δεν περνώ, περνώ!

Μόλις ακούσει τ' όνομά του το κορίτσι που ανέφερε η κυρα-Μαρία, φεύγει απ' τον κύκλο και μπαίνει στη μέση και τότε είτε γίνεται αυτό κυρα-Μαρία και το παιχνίδι συνεχίζεται έτσι είτε στέκεται στο πλάι της κυρα-Μαρίας, που συνεχίζει ν' αναφέρει σε κάθε επανάληψη του τραγουδιού κι από μια φιλενάδα της, ώσπου δε μένουν πια αρκετά κορίτσια, για να σχηματίσουν κύκλο κι έτσι το παιχνίδι τελειώνει.


ΛΥΚΕ ΛΥΚΕ, ΕΙΣΑΙ ΕΔΩ;

Ένα από τα μεγαλύτερα παιδιά κάνει τον λύκο, που πάει και κρύβεται πίσω από ένα θάμνο ή ένα δέντρο. Τα άλλα παιδιά, με επικεφαλής ένα απ' τα μεγαλύτερα, που θα είναι η «μάνα», πιάνονται στη σειρά, το ένα πίσω απ' το άλλα και πλησιάζουν το κρησφύγετο του λύκου, απαγγέλλοντας ρυθμικά:

«Πήγε ο λύκος στο βουνό,
μες στο δάσος το πυκνό.
Τριγυρνώ και τραγουδώ:
Λύκε, λύκε είσαι δω;»
Ο λύκος απαντάει: -Εδώ είμαι!
Τα παιδιά ρωτούν: -Και τι κάνεις;
Ο λύκος: -Βάζω το πουκάμισό μου! Ή
Τώρα σηκώνομαι απ' το κρεβάτι μου!

Τα παιδιά απομακρύνονται, κάνουν ένα νέο γύρο, πάντα πιασμένα το ένα πίσω απ' το άλλο και σταματούν πάλι έξω απ' το κρησφύγετο του λύκου, λέγοντας το ίδιο τραγουδάκι. Ο λύκος εξακολουθεί να ντύνεται και τους απαντάει πάντα: «Βάζω το παντελόνι μου» ή «φοράω τα παπούτσια μου» ή δίνει άλλες αστείες απαντήσεις, όπως: «Ξυρίζω τα μουστάκια μου», ανάλογα με την ηλικία του και με την ετοιμότητά του. Στο τέλος λέει: «Βάζω το καπέλο μου» ή «παίρνω το μπαστούνι μου και σας κυνηγώ» και τότε τα παιδιά σκορπίζονται φωνάζοντας:
«Λύκε, λύκε φτάσε με,
σαν μπορείς και πιάσε με!»

Ο Λύκος τρέχει από πίσω τους και τα κυνηγάει. Όποιο παιδί φτάσει, βγαίνει από το παιχνίδι. Αυτό γίνεται ώσπου να τα πιάσει όλα ή ώσπου να κουραστούν τα παιδιά


ΓΥΡΩ ΓΥΡΩ ΟΛΟΙ:
Τα παιδάκια σχηματίζουν έναν κύκλο και βάζουν το πιο μικρό στη μέση. Ύστερα πιάνονται από τα χέρια και γυρίζουν τραγουδώντας:

Γύρω-γύρω όλοι
Στη μέση ο Μανόλης,
Χέρια, πόδια στη γραμμή
Όλοι κάθονται στη γη!
-Κάθισε, Μανολάκη!

Με το: «όλοι κάθονται στη γη!», όλα τα παιδάκια κάθονται χάμω και τεντώνουν τα πόδια τους προς το κέντρο. Το ίδιο πρέπει να κάνει και ο «Μανόλης».


Η ΜΙΚΡΗ ΕΛΕΝΗ:

Τα κοριτσάκια σχηματίζουν έναν κύκλο, που κοιτάζει προς τα μέσα. Στο κέντρο κάθεται ένα κοριτσάκι, που κάνει τάχα ότι κλαίει. Τα άλλα γυρίζουν γύρω-γύρω και τραγουδούν:

Η μικρή Ελένη
κάθεται και κλαίει
γιατί δεν την παίζουν οι φιλενάδες της.
Σήκω απάνω, πλύνε τα μάτια,
Κοίταξε τον ήλιο κι αποχαιρέτησε!

Το κοριτσάκι, τότε, που κάνει την Ελένη, πλένει δήθεν τα μάτια της και κοιτάζει τον ήλιο κι ύστερα σηκώνεται ξαφνικά και πιάνει μια απ' τις άλλες, που γίνεται εκείνη Ελένη με τη σειρά της.


Η ΚΟΛΟΚΥΘΙΑ:

Οι παίκτες - από 5 ως 10 - κάθονται γύρω-γύρω και βγάζουν έναν αρχηγό, τα πιο μεγάλα απ' τα παιδιά ή τον πιο έξυπνο, ανάμεσα στους μεγάλους. Καθένας απ' τους παίκτες παίρνει έναν αριθμό. Αυτό γίνεται κατά 2 τρόπους: Ή εκείνος που κάθεται στ' αριστερά του αρχηγού, παίρνει τον αριθμό 1 κι ο διπλανός του το 2 κι έτσι ως το τέλος, ή ο καθένας παίρνει όποιο αριθμό του αρέσει, που δεν πρέπει όμως να είναι μεγαλύτερος, απ' όσα είναι στο σύνολό τους τα παιδιά. Έτσι π.χ. αν τα παιδιά είναι 8, δεν πρέπει κανείς να πάρει τον αριθμό 10. Κάθε παίκτης πρέπει να θυμάται καλά τον αριθμό του, γιατί απ' αυτό θα εξαρτηθεί αν θα κερδίσει ή θα χάσει.

Πρώτος μιλάει ο αρχηγός και λέει:
- Έχω μια κολοκυθιά που κάνει 3 (π.χ.) κολοκύθια!
Μόλις αναφέρει αυτόν τον αριθμό, εκείνος που έχει το 3, πρέπει αμέσως να σηκωθεί και να πει:
- Και γιατί να κάνει τρία;
- Και πόσα θέλεις να κάνει; Ρωτάει ο αρχηγός.
- Να κάνει (π.χ.) πέντε.


Μόλις ακούσει τον αριθμό του εκείνος που έχει το πέντε, πρέπει αμέσως να σηκωθεί και να πει: «Και γιατί να κάνει πέντε;» και το παιχνίδι συνεχίζεται μ' αυτόν τον τρόπο.
Αν κανείς ακούσει τον αριθμό του και δεν σηκωθεί ή σηκωθεί ακούγοντας τον αριθμό που έχει άλλος ή πει ανύπαρκτο αριθμό (π.χ. το 12 αν είναι 10 τα παιδιά), τότε χάνει και πρέπει να δώσει ενέχυρο. Αυτό το ενέχυρο πρέπει να είναι κάτι το ατομικό του, π.χ. το μαντήλι του, το βραχιόλι του… Όλα αυτά ο αρχηγός τα βάζει κατά μέρος και τα σκεπάζει μ' ένα μαντίλι ή μ' ένα κομμάτι ύφασμα. Όταν τελειώσει το παιχνίδι, ο αρχηγός βάζει το χέρι του κάτω απ' το μαντίλι, τραβάει ένα-ένα τα ενέχυρα και φωνάζει:
- Κι αυτός εδώ, τι πρέπει να κάνει;
Οι άλλοι, όλοι μαζί, φωνάζουν.

- Να λαλήσει σαν πετεινός ή να γκαρίξει σαν γαϊδούρι ή να περπατήσει με τα τέσσερα, ή ό,τι άλλο σοφιστούν.
Την τιμωρία αυτή, πρέπει ο τιμωρημένος να τη δεχτεί με κέφι και να κάνει τους άλλους να γελάσουν.
Σε μια παραλλαγή, ο αρχηγός δεν περιμένει να τελειώσει το παιχνίδι για να επιβάλλει τις τιμωρίες, αλλά μόλις κάνει κάποιος ένα λάθος, τον βάζουν αμέσως να εκτελέσει την τιμωρία του.
Σε μια άλλη παραλλαγή απ' την Ήπειρο, στη μέση του κύκλου στήνουν μια βαριά πέτρα και όποιος κάνει λάθος, σηκώνεται αμέσως, σηκώνει την πέτρα και τη βαστάει στους ώμους του ως το τέλος του παιχνιδιού, εκτός αν λαθευτεί κανένας άλλος και τότε πηγαίνει εκείνος και παίρνει την πέτρα κι ο πρώτος ξαναγυρίζει στη θέση του.


ΤΟ ΚΟΥΤΣΟ:

Παίζεται από 2 ή περισσότερα παιδιά ή από 2 ομάδες παιδιών, όταν τα παιδιά είναι από 4 και πάνω. Κάθε παιδί διαλέγει την πέτρα του, που πρέπει να είναι πλακέ και ελαφριά.
Χαράζουν στο χώμα ή ζωγραφίζουν στο πεζοδρόμιο ή στην αυλή με κιμωλία το σχήμα του κουτσού και αριθμούν τα τετράγωνα. Η επάνω διάμετρος πρέπει να έχει τόσο πλάτος, ώστε να μπορεί να σταθεί ένα παιδί με τεντωμένα τα δυο του πόδια, δηλ. περίπου 80 πόντους. Ανάλογα πρέπει να είναι τα υπόλοιπα τετράγωνα. Ορίζουν ένα σημάδι και κάθε παιδί ρίχνει την πέτρα του στο σημάδι. Όποιου η πέτρα πάει μακρύτερα, εκείνο θα παίξει πρώτο. Ύστερα αρχίζει το παιχνίδι κι όποιο παιδί παίξει πρώτο, πετάει την πέτρα του στο πρώτο τετράγωνο, από μια απόσταση ως 3 βήματα περίπου. Αν τυχόν η πέτρα πέσει είτε έξω από το τετράγωνο είτε πάνω στη γραμμή, τότε το παιδί χάνει τη σειρά του και πρέπει να περιμένει να παίξουν όλοι οι άλλοι για να ξαναρίξει. Αν πέσει μέσα στο τετράγωνο, τότε πηδάει κι αυτό μέσα, πατώντας μόνο στο δεξί πόδι και μ' αυτό σπρώχνει την πέτρα στο επόμενο τετράγωνο. Όταν φτάσει στο τρίτο, τότε κάνει το λεγόμενο γεφυράκι, δηλ. σπρώχνει την πέτρα πάνω στη γραμμή, που είναι ανάμεσα στα 2 τετράγωνα του (4) και πατάει με τα 2 πόδια. Κατόπιν στηρίζεται πάλι στο δεξί πόδι και σπρώχνει την πέτρα στο πέμπτο τετράγωνο κι από κει στο κεντρικό τετράγωνο του (6), οπότε κάνει πάλι το γεφυράκι, έχοντας την πέτρα στο μεσιανό τετράγωνο και πατώντας με τα 2 πόδια του στα δυο ακριανά. Αμέσως μετά κάνει μεταβολή πηδώντας και τότε έχει το δικαίωμα είτε να κάνει πάλι το γεφυράκι και να σπρώξει την πέτρα με το κουτσό στο πέμπτο τετράγωνο είτε να σκύψει και να την πιάσει με το χέρι και να την πετάξει στο πέμπτο τετράγωνο. Συνεχίζει ύστερα το κουτσό και γυρίζει πίσω βγάζοντας την πέτρα έξω. Έρχεται κατόπιν η σειρά από τα άλλα παιδιά να κάνουν τον πρώτο γύρο.
Ο δεύτερος γύρος λέγεται Τουβλάκι, γιατί όλη η διαδρομή γίνεται τοποθετώντας ένα σπασμένο τουβλάκι στη ράχη του ποδιού και πηδώντας ελαφρά από ένα τετράγωνο στο άλλο, έτσι ώστε να μην πέσει το τουβλάκι κάτω.
Ο τρίτος γύρος λέγεται Πλάτη. Σ' αυτόν ο παίκτης τοποθετεί την πέτρα του επάνω στην πλάτη του και πηδάει από το ένα τετράγωνο στο άλλο κουτσός πάντα και σκύβοντας για να μην πέσει η πέτρα του χάμω.
Ο τέταρτος γύρος είναι το Χεράκι. Σ' αυτόν η πέτρα τοποθετείται πάνω στη ράχη του αριστερού χεριού και ο παίκτης πρέπει να κάνει όλη τη διαδρομή πηδηχτά, προσέχοντας να μην του πέσει η πέτρα. Στην επιστροφή, καθώς θα κάνει τη μεταβολή πηδηχτά στο έκτο τετράγωνο, πετάει και την πέτρα ψηλά, γυρίζοντας το χέρι του και κατά την επιστροφή την κρατάει πια στην τεντωμένη παλάμη του.
Ο πέμπτος και τελευταίος γύρος είναι το Τυφλό. Ο παίκτης τοποθετεί την πέτρα πάνω στο κούτελό του και γέρνει το κεφάλι του κατά πίσω, προσέχοντας να μην πέσει η πέτρα. Έτσι κάνει όλη τη διαδρομή, χωρίς να βλέπει που πατάει και προσέχοντας να μην πατήσει στη γραμμή ή να μη βγει έξω από τα τετράγωνα, αλλιώς καίγεται και ξαναρχίζει.
Όταν τα παιδιά παίζουν ομαδικά, νικάει εκείνη η ομάδα που οι παίκτες της έχουν καεί τις λιγότερες φορές.


ΑΜΠΑΡΙΖΑ:

Παραδοσιακά είναι ένα παιχνίδι, κυρίως γι' αγόρια 12-15 ετών, αλλά μπορούν να το παίξουν και κορίτσια. Έχει πολύ αυστηρούς κανόνες, που οι παίκτες πρέπει να τους κρατούν με κάθε τρόπο.
Τα παιδιά, 8 ως 14 τον αριθμό, χωρίζονται σε 2 ομάδες και κάθε ομάδα έχει τη μάνα της. Κάθε ομάδα διαλέγει την περιοχή της, σε 100 με 150 βήματα απόσταση από την άλλη και στο κέντρο είναι η αμπάριζα ή η Μανή, κατά την ποντιακή παραλλαγή, που αποτελείται από ένα σωρό, καμωμένο με τα πανωφόρια των παιδιών ή τα σακάκια τους ή ένα δέντρο, αν υπάρχει σ' αυτόν το χώρο. Γύρω απ' την αμπάριζα, κάθε ομάδα χαράζει έναν κύκλο, με περιφέρεια 3 ως 4 μέτρων και εκεί θα φυλάγονται τα σκλαβάκια. Εμπρός από τον κύκλο αυτό, σε μια απόσταση 5 βημάτων, κάθε ομάδα χαράζει μια ίσια γραμμή, που δείχνει τα σύνορα της περιοχής της.
Την αρχή του παιχνιδιού την κάνει ένας, ο πιο σερπετός από τους παίκτες της ομάδας Α, που προχωρεί προς τη γραμμή κι αρχίζει να κοροϊδεύει και να ειρωνεύεται τους αντιπάλους του. Τότε ο αρχηγός, η μάνα της αντίθετης ομάδας δίνει την εντολή σ' έναν απ' τους δικούς της, να τον κυνηγήσει και να πιάσει τον αιχμάλωτο. Κανείς δεν έχει δικαίωμα να κυνηγήσει και να πιάσει τον αντίπαλο του, παρά μονάχα έξω από την περιοχή του και μονάχα αν έχει βγει ύστερα απ' αυτόν. Αν ο αντίπαλος της ομάδας Α γυρίσει πίσω στην περιοχή του χωρίς να πιαστεί, τότε αυτός που τον κυνηγάει, δεν έχει δικαίωμα να μείνει στην ελεύθερη περιοχή, αλλά πρέπει να γυρίσει ξανά στο στρατόπεδό του και να πάρει «φωτιά» ή να πιάσει «αμπάριζα». Φωνάζει τότε: «Παίρνω αμπάριζα και βγαίνω» και τότε χτυπάει την αμπάριζα και βγαίνει πάλι έξω. Εντωμεταξύ κι άλλοι παίκτες της ομάδας Α και της Β έχουν βγει και κυνηγιούνται. Αν κανείς φτάσει τον αντίπαλό του και τον αγγίξει, έστω και με τα δάχτυλα, και φωνάξει: «Σ' έπιασα», τότε αυτός θεωρείται αιχμάλωτος και οδηγείται με θριαμβευτικές κραυγές στο στρατόπεδο των αιχμαλώτων του αντιπάλου, δηλ. στον κύκλο που είναι χαραγμένος γύρω από την αμπάριζα, και δεν επιτρέπεται να φύγει μόνος του. Ωστόσο αν κάποιος από τη δική του ομάδα καταφέρει να χωθεί μέσα στο εχθρικό στρατόπεδο και χτυπήσει έναν από τους αιχμαλώτους, τον ελευθερώνει. Δε μπορεί όμως να ελευθερώσει παρά μονάχα ένα σε κάθε έξοδό του. Αν κανείς από τους παίκτες είτε κατά λάθος είτε για να γλιτώσει έναν από τους δικούς του, βγει από την περιοχή του παιχνιδιού, που σχηματίζει γύρω γύρω ένα τετράγωνο, τότε θεωρείται λιποτάκτης και οδηγείται στο στρατόπεδο αιχμαλώτων του αντιπάλου.
Οι αρχηγοί των ομάδων δεν παίρνουν μέρος στο παιχνίδι, γιατί αν τυχόν συλληφθεί ένας αρχηγός, τότε χάνει ολόκληρη η ομάδα του το παιχνίδι. Αντίθετα, αν ο αρχηγός της αντίπαλης ομάδας καταφέρει να εισχωρήσει στην περιοχή του εχθρού και χτυπήσει την αμπάριζα, τότε κερδίζει ολόκληρη η ομάδα. Φωνάζει, τότε, «Έπιασα την αμπάριζα» και το παιχνίδι θεωρείται τελειωμένο. Κανονικά το παιχνίδι συνεχίζεται έως ότου η μια ομάδα χάσει τόσους παίκτες, ώστε να μη μπορεί πια να συνεχίσει. Οι νικητές, τότε, κάθονται καβαλικευτά στη ράχη των νικημένων και κάνουν έτσι τη βόλτα όλης της περιοχής, περιγελώντας τους αντιπάλους.

http://24wro.blogspot.com/2011/04/blog-post_1970.html

Προσδιόρισαν αστρονομικά την ημερομηνία επιστροφής του Οδυσσέα στην Ιθάκη!


 
odysseus-MNISTIRES
Χρησιμοποιώντας πληροφορίες σχετικά με τη θέση των άστρων και του Ηλίου τις οποίες αναφέρει ο Ομηρος στην Οδύσσεια, επιστήμονες αναφέρουν ότι προσδιόρισαν την ακριβή ημερομηνία κατά την οποία ο Οδυσσέας επέστρεψε στην Ιθάκη από τον Τρωικό Πόλεμο και «εξαφάνισε» τους μνηστήρες που πολιορκούσαν την Πηνελόπη.

Σύμφωνα με έναν Ελληνα, τον Κ. Μπαϊκούζη από το Αστρονομικό Παρατηρητήριο στη Λα Πλάτα της Αργεντινής, και τον Μαρτσέλο Μαγκνάσκο από το Πανεπιστήμιο Ροκφέλερ στη Νέα Υόρκη, ο πολυμήχανος Οδυσσέας έφθασε στην Ιθάκη στις 16 Απριλίου 1178 π.Χ.οπλισμένος με τόξα, σπαθιά και ακόντια προκειμένου να εξοντώσει εκείνους που προσπαθούσαν να πάρουν τη θέση του. Οι ειδικοί διαφωνούσαν εδώ και χρόνια σχετικά με το αν τα έργα του Ομήρου αντικατοπτρίζουν την πραγματική ιστορία του Τρωικού Πολέμου και όσων τον ακολούθησαν.

Τώρα οι δύο επιστήμονες αναφέρουν με δημοσίευσή τους στο επιστημονικό έντυπο«Ρroceedings of the Νational Αcademy of Sciences» ότι αν και χρειάστηκε να κάνουν μερικές υποθέσεις ώστε να καταλήξουν στην ακριβή ημερομηνία της επιστροφής στην Ιθάκη, τα στοιχεία που παρουσιάζει ο Ομηρος μαρτυρούν ότι διέθετε σημαντικές αστρονομικές γνώσεις για την εποχή του, καθώς και ότι τα όσα παρουσιάζει στην Οδύσσεια έχουν πραγματική βάση.
Οπως ανέφερε στο «Βήμα» ο κ. Μπαϊκούζης, «στηριχτήκαμε σε έναν στίχο στην Οδύσσεια που κάνει αναφορά σε ένα φαινόμενο που οδηγεί στο συμπέρασμα ότι έλαβε χώρα ολική έκλειψη Ηλίου κατά την επιστροφή του Οδυσσέα. Αυτό το κομμάτι συσχετίστηκε με άλλες αναφορές αρχαίων εκλείψεων και όπως φάνηκε φέρει πολλά παρόμοια στοιχεία. Παράλληλα στο κείμενο του Ομήρου υπάρχουν άλλες δύο αστρονομικές αναφορές για τον γυρισμό του Οδυσσέα στην Ιθάκη:η πρώτη αφορά την Αφροδίτη, η οποία έξι ημέρες πριν από τη σφαγή των μνηστήρων βρισκόταν ψηλά στον ουρανό, και η δεύτερη αφορά τα άστρα που έβλεπε ο Οδυσσέας όταν έφυγε από την Καλυψώ. Αναζητήσαμε το αν έγινε έκλειψη ηλίου εκείνη την εποχή: Εγινε το 1178 π.Χ. και ήταν ορατή από την Ιθάκη.Με ειδικά προγράμματα και πολύπλοκους υπολογισμούς προσδιορίσαμε και την ημερομηνία». Σύμφωνα με τον κ. Μπαϊκούζη, ο Ομηρος φαίνεται να έχει γνώση αστρονομικών φαινομένων. «Στο κείμενο του Ομήρου λαμβάνουμε και τις πρώτες γνώσεις σχετικά με την αστρονομική ναυσιπλοΐα. Η Καλυψώ αναφέρει στον Οδυσσέα όταν φεύγει για την Ιθάκη να έχει την Αρκτο στο αριστερό χέρι του, να πηγαίνει δηλαδή προς Ανατολάς. Δεν ξέρουμε αν είναι όλα αυτά συμπτώσεις καθώς απαιτούνται ενδελεχείς μελέτες τώρα επάνω σε αυτά τα στοιχεία».
«Αυτό που επιθυμούμε να επιτύχουμε είναι να κάνουμε τους αναγνώστες να ξαναπάρουν στα χέρια τους την Οδύσσεια, να την ξαναδιαβάσουν και να τη μελετήσουν με προσοχή» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Μαγκνάσκο μιλώντας στο ειδησεογραφικό πρακτορείο Αssociated Ρress και προσέθεσε: «Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι ο βαθμός κατανόησης των κειμένων που διαθέτουμε αυτή τη στιγμή δεν είναι τέλειος και ακόμη και αν έχουμε στα χέρια μας ολόκληρες βιβλιοθήκες με κείμενα ανάλυσης των ομηρικών επών, υπάρχει πολύς χώρος για περαιτέρω έρευνα και ανάλυση». Η νέα μελέτη ενισχύει την άποψη που θέλει όσα γράφει ο Ομηρος να είναι ακριβή. « Αν υποθέσουμε ότι η μελέτη μας αποδειχθεί ότι είναι σωστή,τότε έρχεται να προστεθεί στα στοιχεία που αναφέρουν ότι ο Ομηρος ήξερε για τι μιλούσε» σημείωσε ο κ. Μαγκνάσκο. Συμπλήρωσε ότι η καινούργια μελέτη «δεν αποδεικνύει την ιστορικότητα της επιστροφής του Οδυσσέα αλλά αποδεικνύει ότι ο Ομηρος γνώριζε ορισμένα αστρονομικά φαινόμενα που έλαβαν χώρα πολύ πριν από την εποχή του». Συγκεκριμένα, ο Ομηρος αναφέρει ότι την ημέρα της σφαγής των μνηστήρων ο Ηλιος «χανόταν» από τον ουρανό, κάτι που μαρτυρεί πιθανώς ότι αναφερόταν σε έκλειψη Ηλίου. Επιπροσθέτως σημειώνει περισσότερες από μία φορές ότι ήταν η ώρα του νέου φεγγαριού, κάτι που είναι απαραίτητο για ολική έκλειψη, σύμφωνα με τους επιστήμονες.

ΤΟ ΒΗΜΑ 24-6-08 ΘΕΟΔΩΡΑΤΣΩΛΗΣ

http://www.greatlie.com/ellinismos/elliniki-grammateia/857-prosdiorisan-astronomika-tin-imerominia-epistrofis-tou-odussea-stin-ithaki.html

Σάββατο 9 Απριλίου 2011

Περιγραφή και παρουσίαση προσώπου


Γραπτά των παιδιών σε σχέση με την περιγραφή και την παρουσίαση προσώπου

Δέσποινα Μπίτου
Μια μέρα που πήγα με τις φίλες μου σ’ ένα μαγαζί στο κέντρο για να φάμε κάτι, είδα μια κοπέλα να μπαίνει μέσα. Τα μαλλιά της ήταν βαμμένα μπλε κι ήταν όρθια σαν καρφιά. Ήταν ψηλή με πολύ ωραίο και λεπτό σώμα και φορούσε μια υπέροχη, βραδινή τουαλέτα, κατακόκκινη και στράπλες, στολισμένη με κρυσταλλάκια σβαρόφσκι. Περπατούσε λες κι ήταν μοντέλο σε πασαρέλα. Εντύπωση μου έκαναν τα μεγάλα καστανά της μάτια, που ήταν βαμμένα μπλε, όπως και τα μαλλιά της. Τα χείλη της ήταν βαμμένα κόκκινα κι είχε ένα σοβαρό ύφος. Όταν έφτασε στο ταμείο παρήγγειλε ένα γύρο με τζατζίκι κι άκουσα παραξενεμένη να λέει πως το έσκασε από μια επίδειξη μόδας, γιατί πεινούσε!

Θανάσης Μοσχόπουλος
Το φίλο μου τον Κώστα τον πρόσεξα από την πρώτη μέρα της σχολικής χρονιάς. Μου έκανε εντύπωση η κορμοστασιά του και το δυνατό και ηχηρό γέλιο του. Ψηλός και καμαρωτός, έλεγε συνέχεια ανέκδοτα κι έκανε όλα τα παιδιά να γελούν. Τα μαλλιά του πυκνά, καστανά, σηκωμένα καρφάκια, όπως σχεδόν όλων των συμμαθητών μου. Τα μάτια του καστανά και μεγάλα, σαν να θέλουν κάτι να σου πουν. Τα μάγουλά του κόκκινα πάντα, από το πολύ παιχνίδι. Κάθε φορά που σκέφτομαι το πρόσωπο του φίλου μου, ένα χαμόγελο σχηματίζεται στα χείλη μου.

Αντώνης Παπαγεωργόπουλος
Ο συγχωρεμένος ο παππούς μου ο Αντώνης ήταν ψηλός με ωραία κορμοστασιά και πάντα καλοντυμένος. Είχε μεγάλα μπλε μάτια, αλλά όταν ο ήλιος χτυπούσε το πρόσωπό του, σαν δια μαγείας, τα μάτια του γίνονταν πράσινα. Τα μαλλιά του ήταν στα νιάτα του καστανά, όπως και τα δικά μου, μου είπε η μητέρα μου, αλλά εγώ τον θυμάμαι μόνο με κάτασπρα μαλλιά. Ήταν σχετικά λεπτός και πάντα υγιής. Εγώ συχνά απορούσα πώς ένα ηλικιωμένος άνθρωπος δεν είχε κανένα πρόβλημα υγείας, όπως για παράδειγμα ζάχαρο ή προβλήματα με την καρδιά! Τον θυμάμαι πάντα χαμογελαστό, γενναιόδωρο και πρόθυμο να κάνει ό,τι του ζητήσεις. Μπορεί να μην ήταν ποτέ σε πολύ καλή οικονομική κατάσταση αλλά πάντα προσφερόταν να δώσει σε όποιον χρειαζόταν κάτι και ιδιαίτερα στους φίλους και την οικογένειά του. Ήταν ο καλύτερος άνθρωπος που έχω γνωρίσει στη ζωή μου και πάντα τον σκέφτομαι με αγάπη και τρυφερότητα.

Άννα Νταντιάνεβα
Το πρόσωπο που περιγράφω είναι η φίλη μου, η κολλητή μου, που την ξέρω σχεδόν δώδεκα χρόνια! Είναι μελαχρινή, ψηλή και λεπτή με μεγάλα και σχιστά μάτια. Η μύτη της είναι γαλλική, ενώ τα χείλη της μεγάλα, σχηματίζουν ένα τεράστιο χαμόγελο. Ήταν και είναι πάντα δίπλα μου κάθε φορά που την χρειάζομαι, όπως κι εγώ. Είναι καλόκαρδη και φιλότιμη και δεν θέλω να την χάσω. Μερικές φορές γίνεται νευρική αλλά δεν μπορώ αυτό να το αλλάξω, γιατί την αγαπώ έτσι ακριβώς όπως είναι.

Γιάννης Μαυράκης
Έχει πράσινα μάτια, κόκκινα μάγουλα, σπυράκια στο πρόσωπο, κόκκινα, μεγάλα χείλη, στρογγυλή μυτούλα και πεταχτά αυτάκια. Τα μαλλιά του είναι κοντά και καστανά και συνήθως τα κάνει «κοκορίκο». Είναι ιδιόρρυθμος χαρακτήρας. Να φανταστείτε ότι από την αρχή της χρονιάς του άρεσαν εννιά κορίτσια! Επίσης είναι αναποφάσιστος. Έχει όμως και τα καλά του! Είναι αστείος και συνέχεια γελάμε. Περνάω πολύ καλά μαζί του και γι αυτό θέλω να είμαστε φίλοι για πάντα. Ποιος είναι αυτός; Ο φίλος μου ο Στράτος!

Χριστίνα Ντεμουρτσίδου
Έχω μια κολλητή φίλη, που τη λένε Τζένη κι έχει πολύ καλό χαρακτήρα. Γνωριζόμαστε ήδη από τη Δευτέρα τάξη του δημοτικού και είμαστε κολλητές από την Τρίτη.  Είναι λίγο κοντή, αδύνατη, με χαριτωμένο βάδισμα και γενικά κομψή. Τα ωραία και λαμπερά μαλλιά της είναι μακριά και καστανά, όπως και τα μάτια της. Έχει ωραία και σαρκώδη χείλη που σχηματίζουν ένα χαριτωμένο κι ωραίο χαμόγελο κι αυτό μ’ αρέσει πολύ. Συναντιόμαστε κάθε μέρα στο σχολείο, με κάνει να γελάω πολύ και γενικά περνάμε υπέροχα τις ώρες που είμαστε μαζί.

Αποστόλης Ξεσφίγγης
Το όνομά του είναι Παντελής. Γνωριζόμαστε από την πρώτη τάξη του δημοτικού αλλά η φιλία μας εδραιώθηκε στην πέμπτη. Το ύψος του είναι κανονικό όπως και το πάχος του. Έχει όρθια κορμοστασιά και το βάδισμά του είναι ανάλαφρο. Τα μαλλιά του είναι σγουρά και συνήθως τα κουρεύει «μπανάνα». Έχει όμορφα, καστανά μάτια κι ένα ιδιαίτερο, πλατύ και φωτεινό χαμόγελο. Τα ρούχα του και γενικά η εμφάνισή του είναι προσεγμένη. Είναι τύπος με χιούμορ, που πάντα προσπαθεί να σε κάνει να γελάσεις και συνήθως το καταφέρνει με τον καλύτερο τρόπο. Έχει καλό χαρακτήρα και στέκεται πάντα κοντά μου, όταν αντιμετωπίζω κάποιο πρόβλημα. Έχει καλή διάθεση και εκπέμπει μια αύρα θετικής ενέργειας. Είναι ο φίλος που θα έχω πάντα και δεν πρόκειται να εγκαταλείψω ποτέ.

Έφη Ξανθοπούλου
Μια γελαστή κοπέλα γεμίζει την καθημερινότητά μου με ευχάριστες στιγμές από την τετάρτη τάξη του δημοτικού. Έχει μεγάλα, καστανά, σχιστά και λαμπερά μάτια. Ένα πλατύ χαμόγελο με σιδεράκια στολίζει το όμορφο πρόσωπό της. Τα πυκνά της φρύδια, καθώς αγκαλιάζουν τα μάτια της, κρύβονται από την καστανή της φράντζα. Τα μαλλιά της πυκνά, μακριά και ίσια είναι συνήθως κάτω, επειδή δεν της αρέσει η κοτσίδα, αν και νομίζω ότι της πάει. Το ανάστημά της είναι μέτριο και το κορμί της γυμνασμένο από την κολύμβηση. Είναι πάντα καλοντυμένη. Ανάλογα με τη διάθεσή της φοράει τα ρούχα, άρα είναι εύκολο να διακρίνεις πώς νιώθει κάθε φορά. Σημαντικό στοιχείο του χαρακτήρα της αποτελεί η καλή της διάθεση και κάποιες φορές …η ζήλεια της! Φιλόζωη, όπως κι εγώ, έχει ένα κουνέλι, το Στέφανο. Της αρέσουν οι βροχερές μέρες και όπως λέει «μια ζεστή σοκολάτα, μια κουβέρτα και τι άλλο;». Μαζί κάνουμε τα πάντα. Η μια γίνεται συμπλήρωμα της άλλης. Το όνομά της τόσο φωτεινό όσο κι η ίδια: Φωτεινή! 


Καλλιόπη Παπουτσή

Είναι ένα κορίτσι που το γνώρισα στη τετάρτη τάξη του δημοτικού. Έχει ωραίες μπούκλες που είναι κρυμμένες κάτω από τα πανέμορφα ίσια μαλλιά της. Τα μάτια της είναι σχιστά και καστανά και χοροπηδάει, όταν τα πράγματα κυλούν όπως θέλει. Όταν είναι χαρούμενη το δείχνει γιατί είναι συναισθηματικός άνθρωπος και αντίθετα πολύ εύκολα  πληγώνεται και στεναχωριέται, όταν κάτι δεν πάει καλά ή όταν κάτι δεν την ευχαριστεί. Όπως δείχνει, έχει μεγάλη αγάπη για τα ζώα και κυρίως για τα άλογα. Θέλει πάντα να είναι μέσα στην μόδα και γι' αυτό αγοράζει ρούχα και καλλυντικά κάθε μήνα. Μερικές φορές λέει ψέματα ή χρησιμοποιεί επιχειρήματα, για να μην αποκαλυφθεί κάποιο μυστικό της. Περνάμε πολλές ώρες μαζί συζητώντας θέματα που μας αφορούν. Είναι η καλύτερη μου φίλη παρ' όλο που έχει κάποια ελαττώματα, αλλά δεν πειράζει, αφού κανείς δεν είναι τέλειος και η παροιμία λέει «αγάπα τον φίλο σου με τα ελαττώματα του».


 

Παρασκευή 8 Απριλίου 2011

Παιχνίδια των γονιών μας


Το μαντηλάκι
 Τα παιδιά κάθονταν στο έδαφος σχηματίζοντας έναν κύκλο. Ένα παιδί βρισκόταν έξω από τον κύκλο όρθιο και έλεγε περπατώντας ένα τραγουδάκι, κρατώντας ένα μαντηλάκι. Σε μια τυχαία στιγμή, το παιδί που βρισκόταν εκτός κύκλου, άφηνε το μαντηλάκι σ’ ένα παιδί. Εκείνο το παιδί, μόλις το αντιλαμβανόταν, έπαιρνε το μαντηλάκι κι άρχιζε να κυνηγάει το παιδί που του το άφησε. Αν το έπιανε πριν προλάβει να κάτσει ξανά, καθόταν εκείνο έξω από τον κύκλο, διαφορετικά βρισκόταν εκτός κύκλου το άλλο παιδί.
 Ελένη Μπεκιάρη

Η μικρή Ελένη
Αρκετά κορίτσια σχηματίζουν έναν κύκλο που κοιτάζει προς τα μέσα. Στο κέντρο του κύκλου κάθεται ένα κοριτσάκι που κάνει ότι κλαίει, ενώ τα άλλα κορίτσια γυρίζουν γύρω της και τραγουδούν:
«Η μικρή Ελένη κάθεται και κλαίει γιατί δεν την παίζουν οι φιλενάδες της.
Σήκω επάνω, πλύνε τα μάτια, κοίταξε τον ήλιο κι αποχαιρέτησε».
Το κοριτσάκι τότε που είναι η Ελένη, κάνει πως πλένει τα μάτια της και κοιτάζει προς τον ήλιο. Σηκώνεται ξαφνικά και προσπαθεί να πιάσει ένα από τα άλλα κορίτσια. Το κορίτσι που θα πιάσει γίνεται τώρα η «μικρή Ελένη» και το παιγνίδι συνεχίζεται. Καθένα από τα κορίτσια προσπαθεί να αποφύγει να πιαστεί από τη…μικρή Ελένη! 
Άννα Νταντιάνεβα

Τζαμί
Στο τζαμί είναι ένα παλιό παιχνίδι που παίζεται από δύο ομάδες παιδιών. Αφού τα παιδιά χωριστούν σε δύο ισάριθμες ομάδες κάνουν ένα κύκλο στο έδαφος και στο κέντρο του στήνουν κεραμίδια το ένα πάνω στο άλλο, σαν πύργο. Μετράνε δεκαπέντε βήματα από τον κύκλο και τραβάνε μια γραμμή. Έπειτα κάθε ομάδα προσπαθεί με την μπάλα να ρίξει τον πύργο. Όποια ομάδα ρίξει τον πύργο, προσπαθεί να απομακρυνθεί, ώστε η άλλη ομάδα να μην την πετύχει με την μπάλα. Όποιος χτυπηθεί από την μπάλα βγαίνει από το παιχνίδι. Συγχρόνως η ομάδα των παιδιών που έριξε το τζαμί (τον πύργο), προσπαθεί να το ξανακτίσει, χωρίς όμως να τους χτυπήσει η μπάλα. Όταν το ξαναχτίσουν, φωνάζουν «τζαμί» και κερδίζουν, αν όμως έχουν χτυπηθεί όλοι από την μπάλα και δεν έχουν προλάβει να στήσουν το τζαμί κερδίζει η άλλη ομάδα.

Κατερίνα Οικονόμου
ή

Ένα παλιό παιχνίδι είναι το τζαμί το οποίο παίζεται και στις μέρες μας, αν και πιο σπάνια πια. Στο τζαμί οι παίχτες που θα παίξουν χωρίζονται σε δύο διαφορετικές ομάδες, που η καθεμιά μπορεί να αποτελείται από πάρα πολλά άτομα. Πριν αρχίσει το παιχνίδι οι παίχτες στήνουν τα τουβλάκια στο κέντρο ενός μικρού κύκλου. Ύστερα μετράνε 11 βήματα και τραβάνε μια γραμμή όπου από εκεί ρίχνουν την μπάλα για να πετύχουν τα τουβλάκια. Όποια ομάδα ρίξει τα τουβλάκια τότε η αντίπαλη ομάδα αρχίζει να σκορπίζει τα τουβλάκια μέσα στον κύκλο και αφού τα σκορπίσει αρχίζει και κυνηγάει με την μπάλα για να κάψει τα μέλη της άλλης ομάδας . Στόχος του παιχνιδιού είναι η ομάδα που έριξε τα τουβλάκια να στήσει τα τουβλάκια, χωρίς να τους κάψουν με την μπάλα οι αντίπαλοι, οι οποίοι τους κυνηγούν. Αν το καταφέρουν, φωνάζουν «τζαμί» και τελειώνει ο γύρος. Θα ήθελα πολύ και εγώ να ξανά αρχίσω να παίζω τζαμί γιατί είναι ένα πολύ ευχάριστο παιχνίδι.

Θανάσης Μοσχόπουλος



Κρυφτό
Το κρυφτό είναι ένα παιχνίδι, που παίζεται από τα παλιά χρόνια μέχρι και σήμερα. Για να μπορέσει να παιχτεί χρειάζεται πολλά άτομα. Αρχικά, με κλήρο επιλέγεται ένα παιδί, το οποίο κλείνει τα μάτια του και «φυλάει», δηλαδή μετράει μέχρι έναν καθορισμένο αριθμό. Στο χρόνο αυτό θα πρέπει  τα υπόλοιπα παιδιά  να κρυφτούν όσο καλύτερα μπορούν. Μόλις αυτό το άτυχο παιδί  τελειώσει το μέτρημα, πρέπει να ανοίξει τα μάτια του και να ψάξει να βρει όλα τα άλλα παιδιά, που έχουν κρυφτεί. Σκοπός των πολλών, είναι  να πάνε στο μέρος  όπου «φυλούσε» αυτό το παιδί και να πουν «φτου  ξελευθερία για μένα». Αν τα καταφέρουν όλοι, τότε ξαναφυλάει το ίδιο παιδί ή επιλέγεται κάποιο άλλο. Εάν όμως το παιδί που «φυλούσε» προλάβει και βρει  κάποιο από τα παιδιά τότε στον επόμενο γύρω «φυλάει» εκείνο.
  Το παιχνίδι αυτό μου αρέσει πολύ, γιατί είναι ευχάριστο και πολύ διασκεδαστικό!!!!!!!!!

Μπαγιαζίδου Σοφία